Del : SMS
Berlingske Business

Butiksdød tager fart frem mod 2025

butiksdød
Specialforretninger som tøj- og sko butikker samt optikere og guldsmede er længst inde i farezonen for den lurende butiksdød i kølvandet på væksten i e-handel. Foto:

Fortsætter e-handelen med at vokse, vil en tredjedel af landets 11 mio. kvadratmeter butikslokaler ligge øde om 12-13 år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nye butikscentre popper stadig op rundt omkring i landet, men der er fare for massivt overskud af butiksareal, hvis fremgangen i e-handel holder den nuværende kadence.

I en rapport fra Institut for Center-Planlægning (ICP) kan helt op til 3,7 mio. kvadratmeter ud af i alt 11 mio. kvadratmeter butikslokaler ligge øde hen i 2025.

Strøget_Business

Analysen, som ICP fremlægger i dag, viser, at det kommer til at gå hårdest ud over specialforretninger som boghandlere, optikere og isenkræmmere i små og mellemstore byer. De mange supermarkeder og discountforretninger vil klare sig bedre.

ICP arbejder med tre scenarier for udviklingen, hvor det mest vidtgående bygger på 15 pct. fald i det fysiske salg af dagligvarer og 50 pct., når det gælder udvalgsvarer fra specialforretningerne.

Bymidter må stå sammen

"For mange har desværre ikke indset, at e-handlen har medført en meget stor omvæltning, som er i gang og kommer til at accelere yderligere. Hvis ikke man har fået øjnene op for, at det her er alvor, har man et stort problem," siger adm. direktør hos ICP Per Nyborg til Jyllands-Posten.

Ifølge rapporten er der omkring danske 210 byer med mere end 3.000 indbyggere, der kan præstere udvalgsforsyning på "et vist niveau" i form af butikker med tøj-, bolig- og livsstilsprodukter. De vil særligt være i farezonen.

Ifølge Per Nyborg gælder det for bymidterne i de små samfund om at arbejde tættere sammen, hvis man vil have et bolværk mod udviklingen.

"Mange kører deres egen markedsføring i kæderne og deltager ikke i den fælles markedsføring, som der er i nogle byer. Jeg tror, at gælder om at samle kræfterne. Butikkerne kan understøtte hinanden ved at lave fælles markedsføring," siger Per Nyborg til Jyllands-Posten.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere