Del : SMS
Berlingske Business

Butikkerne er ikke klar til Dankortets genfødsel

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord dankort
Foto:

Når det kontaktløse Dankort bliver tilgængeligt for alle danske bankkunder i begyndelsen af september, vil en lang række butikker ikke være klar til at tage imod betalinger via den nye teknologi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det var planen, at danskerne fra på tirsdag skulle kunne købe brød hos bageren, kaffe på caféen eller frokost på grillen ved blot at holde deres Dankort op foran betalings­terminalen.

Men det kommer i første omgang ikke til at ske, skriver Business.dk. For mens de store supermarkeds­kæder allerede nu er klar til betaling via det nye kontaktløse Dankort, har mange af de mindre kæder og butikker ikke den nødvendige teknologi, der gør det muligt for kunderne at slippe for at taste deres pinkode, når de betaler med Dankort.

18BUSSwipp-Modelfoto.jpg

Ifølge Henrik Hyltoft, der er markeds­direktør i Dansk Erhverv, er det logisk, at den nye teknologi først og fremmest er gjort klar i de store dagligvarebutikker.

»Det kontaktløse Dankort giver mening de steder, hvor der er mange transaktioner, og hvor betalingen gerne må gå hurtigt. Hos for eksempel tandlæger, advokatkontorer og bilforhandlere står den kontaktløse funktion ikke i første række. Men de steder, hvor der er mange betalinger, og hvor den kontaktløse funktion giver mening, er vi klar. Det er for eksempel i udpræget grad i dagligvarehandlen,« siger han.

Selv om dagligvarebutikkerne er klar til den nye betalingsløsning i deres butikker, har talrige andre forretninger i Danmark endnu ikke investeret i de nye terminaler, som kan tage imod Dankort uden brug af pinkode.

Betalingskort

Verifone og Nets er de to største leverandører af betalingsterminaler til danske butikker, og begge virksomheder forklarer, at rigtigt mange af deres kunder stadig bruger de gamle terminaler. Nets har ikke noget præcist billede af, hvor mange af deres kunder der mangler at bestille de nye terminaler, mens Verifone oplyser, at cirka halvdelen af deres kunder endnu ikke har det nødvendige udstyr til at modtage kontaktløse betalinger.

Henning N. Jensen, der ejer konsulent­firmaet PlusCON, mener, at mange butiks­ejere vælger den nye teknologi fra, fordi den er for dyr.

»Hvis du skal give mellem 12.000 og 20.000 kroner for en ny terminal, er det klart, at du venter med at bestille en ny, hvis den gamle stadig er god nok. Så må du til gengæld undvære den kontaktløse funktion, og det kan ende med, at du får et dårligt image hos de kunder, som efterspørger denne løsning,« forklarer han. Og i fremtiden vil der komme flere og flere kunder, der vil være interesserede i den nye betalingsløsning. Det spår Chris Lund-Hansen, som er administrerende direktør hos terminalleverandøren Verifone.

Dankort

»Efterspørgslen på kontaktløs betaling kommer kun til at blive større. Så butikker uden den kontaktløse funktion i deres terminaler skal skifte, fordi deres kunder i stigende grad vil bruge det kontaktløse Dankort,« siger han.

Udskiftningen fra de gamle betalings­terminaler til de nye, der kan tage imod de kontaktløse Dankort, kommer til at ske gradvist og helt naturligt.

De fleste af terminalerne skal nemlig være skiftet ud i løbet af de næste to år af sikkerhedsmæssige årsager.

»Den halvdel af markedet, der ikke har den kontaktløse funktion, har meget gamle terminaler. De skal alligevel gradvist skiftes ud, og hver eneste dag skifter vi gamle terminaler ud med nye. Jeg vil tro, at næsten 100 procent af alle terminaler kan tage imod kontaktløs betaling i løbet af et eller to år,« siger Chris Lund-Hansen.

Mobilepay

Oprindeligt havde alle de store danske banker lavet en fælles aftale om, at forbrugerne ville kunne få et kontaktløst Dankort fra 1. september. Men den aftale holdt hverken Danske Bank eller Jyske Bank. 12. august meddelte de således deres kunder, at den nye type Dankort allerede var klar til dem. Meget tyder dog på, at de to banker introducerede kortet, før mange af butikkerne var klar til at tage den nye teknologi i brug.

»Mange butikker har allerede terminaler, der har den kontaktløse funktion, men de mangler at lave en softwareopdatering, før det kan lade sig gøre. Og vi har endnu ikke et præcist overblik over, hvornår det kommer til at ske,« siger Søren Winge, der er pressechef i Nets.

Ifølge Henning N. Jensen er der mange butikker, som ville have gavn af terminalernes kontaktløse funktion, men som endnu ikke er klar til den.

28BUSDankortsvindel.jpg

»Mange af butikkerne i det, jeg kalder ungdomsmiljøerne, er ikke klar til funktionen. Det gælder for eksempel hos flere kaffebarer, kantiner og boghandlere, og man kan da godt undre sig over, at de endnu ikke kan tage imod kontaktløse betalinger. Det er så oplagte miljøer til den teknologi, og når disse butikker ikke er med på bølgen, kan det i sidste ende betyde, at det kontaktløse Dankort helt uberettiget får negativ omtale blandt befolkningen,« siger han.

Tal fra Nationalbanken viser, at Dankortet er danskernes foretrukne betalingsmiddel i butikkerne, og ifølge Nets er over 60 procent af alle betalinger via Dankort på under 200 kroner.

nethandel

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere