Del : SMS
Berlingske Business

Butikker presset til tidligt udsalg

Butikker presset til tidligt udsalg - 1
Sommerudsalget er flyttet fra juli til juni. Arkivfoto: Linda Henriksen

Sommerudsalget starter tidligere og tidligere. De store centre tvinger hele detailhandlen til at sætte sommervarer på udsalg i juni.

Artiklen fortsætter under annoncen
De næste par dage slår landets storcentre dørene op for årets sommerudsalg. Når det sker, følger landets mindre butikker med, og så er sommerudsalget for alvor skudt i gang.

Landets forbrugere kan dermed indstille sig på, at sommerudsalget har rykket sig fra at ligge i midten af juli til at være en årlig begivenhed i juni.

»Hvis der én af de større spillere, såsom Field’s eller Magasin, der melder ud, at de holder udsalg, så følger resten af butikkerne med. De vil jo også ud og have en del af kagen,« siger chefkonsulent Anders Lyhne Nordtorp fra analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia.

Hos Magasin du Nord starter udsalget fredag. Administrerende direktør Jon Björnsson forklarer, at Magasin sidste år spontant skubbede udsalget en uge frem fra uge 26 til uge 25, da de indså, at Field's og H&M allerede havde taget hul på det.

I år har Magasin du Nord fra starten planlagt udsalget i denne uge, og det er de langt fra ene om.

Men Jon Björnsson finder nu forklaringen et andet sted end detaileksperten. Butikkerne følger mere vejret end de store spillere.

»I år er der langt flere, der starter tidligt. Det skyldes, at markedet er ret presset på grund af den varme forsommer. Godt vejr er aldrig godt for detailhandlen, og nu er mange butikker bekymrede for likviditeten,« siger Jon Björnsson, adm. direktør for Magasin du Nord.

I gang før ferien
Konkurrenten Rødovre Centrum starter også udsalget i morgen. Den beslutning har dog intet at gøre med vejret eller likviditeten, understreger centerdirektør Alex Larsen.

»Da vi traf beslutningen før jul, mente vi, at det var den bedste tidsplan for vores forretning, fordi vi når at ramme folk, før de tager på sommerferie. Vi forsøger selvfølgelig at fange dem på det tidspunkt, hvor de har flest penge,« siger han.

En stor del af butikkerne i indre by følger trop med udsalget. Det betyder dog ikke det store for dem, at udsalget er rykket frem, vurderer Københavns City Center, der er en forening af butikker i indre by.

»De små butikker er glade for, at centrene sætter datoen, for så ved de i det mindste, hvad de skal følge,« siger sekretariatschef Jan Michael Hansen.

Sæsonens død
Ifølge Jon Björnsson fra Magasin er der dog også tale om en international tendens inden for modebranchen, som trækker sommerudsalget tættere på foråret.

»Udsalget ligger ikke længere i afslutningen af en sæson, for der eksisterer ikke længere en klar sæsonstruktur. I gamle dage fik du varer i februar, som du satte på udsalg i juli. I dag får du nye varer hele tiden, hver eneste uge,« siger han.

Det betyder, at butikkerne i princippet kan holde udsalg, når det passer dem.

Når udsalget rykkes frem i kalenderen, så ændres butikkernes udsalgsvaner, vurderer detailhandelsekspert Anders Lyhne Nordtorp.

Butikkerne er ganske enkelt presset til at opfinde nye salgsmetoder for ikke at tabe penge.

»Det tidligere udsalg betyder også, at butikkerne ikke altid har mulighed for at få solgt ud til den pris, de gerne ville have. Derfor trækker mange udsalget så varerne bliver sat langsommere ned og strækker sig over længere tid,« siger han.

Sofistikeret udsalg
Denne holdning deler Jon Björnsson fra Magasin. Han vurderer, at det gamle sommerudsalg – der nærmest ligner et ophørsudsalg – er dødt.

»Hvorvidt du taber penge på et tidligt udsalg kommer meget an på, hvordan du gør det. Der er ikke længere nogen, der sætter det hele på udsalg på en gang. Butikkerne er langt mere sofistikerede i dag. Du sætter en lille del på udsalg nu og venter et par uger med at sætte resten af sommermoden ned,« siger Jon Björnsson.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere