Del : SMS
Berlingske Business

Bruuns Bazaar lapper underskud med million-indsprøjtning

Bruuns Bazar
Bruuns Bazar viste deres kollektion frem ved Copenhagen Fashion Week tidligere på året. Foto:

Modeselskabet Bruuns Bazaar kommer ud af 2013 med millionunderskud og har skudt 4,5 millioner ind i firmaet. Håbet er at øge omsætningen med nyt design og DNA.

Artiklen fortsætter under annoncen
Underskud på underskud på underskud - men stadig håb om en lysere fremtid. Det lader til at være tilstanden hos modefirmaet Bruuns Bazaar.

Efter underskud i 2011 og 2012 kom selskabet også ud af 2013 med et millionunderskud. Denne gang lyder det på 2,3 millioner kroner, mens omsætningen ligger 27,5 millioner kroner. Resultatet er ganske vist forbedret fra året før, hvor underskuddet lød på 9,86 millioner kroner, men præstationen er stadig skuffende for ledelsen hos Bruuns Bazaar.



Alligevel er der ikke tegn på kapitulation hos modefirmaet, der har eksisteret siden 1994. Som konsekvens af det negative resultat har aktionærerne besluttet at indskyde 4,5 millioner kroner i Bruuns Bazaar. Samtidig er der kommet en gammel kending i folden i form af Lene Borggaard, som blev ansat som ny kreativ direktør sidste sommer. Hun var hos Bruuns Bazaar fra 2002 til 2008, og ifølge Bruuns Bazaars administrerende direktør og medstifter, Teis Bruun, er der blevet taget godt imod den nye designers snit. 

»Man kan sige, vi genfinder vores DNA,« siger Teis Bruun, og fortæller, at der er blevet taget godt imod de få produkter, der indtil nu har været ude. Derfor forventer direktøren også, at det nye design vil forbedre omsætningen og rette op på regnskabet.

»De produkter, som hun (Lene Borggaard, red.) leverer og hele vores nye DNA, virker rigtig, rigtig godt. Så vi er rimeligt fortrøstningsfulde i forhold til fremtiden,« siger Teis Bruun og tilføjer: 

Vi har haft 30 procent vækst på engros-markedet, så det kommer til at betyde meget for os, specielt i 2015.«

Teis Bruun vil ikke ind på, hvad omsætningen konkret skal op på, før bundlinjens tal skifter farve fra rød til sort, men han fortæller, at der ikke er lang vej til en tilstrækkelig omsætning. Det skylder blandt andet et øget fokus på produktet. 


»Finanskrisen ramte os hårdt, og det slag har gjort, vi har haft en række år med dårlige og utilfredsstillende resultater. Vi har forsøgt med nogle lidt for modige tiltag, men nu er vi back to basic og fokuseret på, hvad det drejer sig om, nemlig at levere noget til vores kunder, som de er begejstret for,« siger Teis Bruun.

Bruuns Bazaar-huset overtog i 2009 det aktive ejerskab af modefirmaet Baum und Pferdgarten i fællesskab med de to stiftere efter selskabets konkurs. Baum und Pferdgarten kører med selvstændigt regnskab og har netop offentliggjort årsregnskab for 2013. Med et resultatet for 2013 på 3,6 millioner kroner går det noget bedre for det genopståede modeselskab, end det gør for Bruuns Bazaar, og Teis Bruun kalder udviklingen i Baum und Pferdgarten for »fin.«

»Deres omsætning eksploderer i øjeblikket, og ser man samlet på Bruuns Bazaar og Baum und Pferdgarten, har vi et positivt resultat,« siger Teis Bruun.

Baum und Pferdgarten oplyser ikke omsætningstal men skriver i regnskabet, at »engrossalget er væsentligt forøget.« Det skyldes både øget salg på eksisterende markeder og øget salg til nye markeder.

Bruuns Bazaar har - udover mærket Bruuns Bazaar - tøjkollektionen BZR. Tøjet bliver solgt i 14 egne retail-butikker i Skandinavien og i ca. 25 lande via 500 uafhængige forhandlere.






 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere