Del : SMS
Berlingske Business

Britisk chokoladekonge tager bid af dansk luksusmarked

21BUSHotel-chokolate.jpg
Hotel Chocolats stifter, Angus Thirwell, i selskabets butik i den dyre ende af Strøget. Foto: Nikolai Linares

Den britiske chokoladekæde Hotel Chokolat satser på det danske chokolademarked og åbner sin tredje butik her. Der er stor efterspørgsel på den lille luksus blandt danskerne, vurderer ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han begyndte med at lade chokolade glide ind gennem sine britiske kunders brevsprækker tilbage i 1993 som den første, der solgte luksuskonfekture som postordre.

Siden er britiske Angus Thirlwell med sin chokolade­forretning, Hotel Chocolat, lidt af en kendis i sit hjemland, og han har taget succesen med i flyveren til Danmark, hvor han denne måned på Frederiksberg åbner sin tredje danske butik.

Hotel Chokolat indtrådte på det danske marked for to år siden og har lige nu en butik på Strøget og i Københavns Lufthavn. Ud over at lave håndlavet chokolade driver koncernen sin egen kakaoplantage og har et luksus spa og hotel på De Vestindiske Øer.

peter Beier

Ifølge stifter og administrerende direktør Angus Thirlwell kommer han med noget hidtil uset på det danske chokolademarked.

»Vores navn er Hotel Chocolat, så vi tænkte – lad os få det til at ligne indgangen til et hotel. Vi vil gerne have, at når folk hører navnet for første gang, får de et billede af et tilflugtssted. Et sted hvor alt er perfekt, og hvor hverdagens problemer kan slippes. Det kan både være i form af et fysisk sted som i butikken, men også som en aura omkring produktet,« siger han.

Og der er masser af vækstmuligheder på det danske marked for virksomheder som Angus Thirlwells, vurderer ekspert på detailhandel Louise Byg Kongsholm fra pej gruppen.

Peter Beier fra Peter Beier Chokolade.

»De læner sig op ad en generel forbruger­trend, hvor man godt vil tillade sig den lille luksus. Der er en efterspørgsel blandt danskerne på luksusbrands. Det er ret parakdoksalt, for danskerne handler primært ind i discountbutikker og er meget prisbevidste, men der er nogle få ting, man bare ikke kan spare på, og en af de ting er den lille nydelse i en ellers kedelig leverpostejshverdag,« siger Louise Byg Kongsholm, der spår gode fremtids­udsigter for virksomheden.

»De har et stærkt koncept, en stærk story­telling, retailerfaring og har flere butiks­koncepter allerede, som er fuldt rullende. De har al mulig chance for at kunne blive rimeligt store,« vurderer hun.

På udkig efter kvalitetsbevidsthed

Hotel Chocolat var på udgik efter markeder i Europa, hvor der var en villighed til at betale prisen for kvalitet.

»Vi undersøgte et stort antal lande, men da vi kom til København, var kombinationen af den danske forståelse for gode råvarer og kærligheden til brands, der har noget dybde, det, der gjorde, at vi troede på, vi kunne have en chance på markedet,« siger Angus Thirlwell.

En af de overvejelser, direktøren gjorde sig om det danske marked, var det faktum, at Danmark allerede har en lang chokolade­historie. Men Angus Thirlwell mener, at virksomheden kommer med noget, der kan hjælpe med at udvide det primære chokolade­segment frem for blot at overtage de andre chokoladeproducenters kunder.

»Vi føler ikke, vi har nogen direkte konkurrent. Vi har en anden måde at gøre tingene på, og vi supplerer branchens high end-chokoladeudbydere,« siger direktøren.

Hotel Chokolat har en helt anden historie end de andre chokoladeudbydere på det danske marked, mener Louise Byg Kongsholm.

»De spiller på alle tangenter. De gør det muligt, at man kan få nogle ordentlige varer, der smager godt og er af god kvalitet, mens man får god service. Det tiltaler forbrugerne, der derfor gerne vil betale prisen. Det er egentlig ikke meget anderledes end et Peter Beier-koncept, men den har bare lige den ekstra fortælling, at de har et hotel, Den har lidt mere kant,« siger hun.

Frygtløs konkurrent

Hos Peter Beier Chocolade er man dog ikke bange for, at kunderne løber over til den britiske chokoladeproducent.

»Den potentielle konkurrence fra Hotel Chocolat anser jeg for ikke-eksisterende. Det er en meget lille aktør, der fylder meget lidt. Vi har hørt deres navn, men ellers mærker og ser vi dem ikke. Vi betragter dem ikke som morgendagens butik,« siger administrerende direktør Peter Beier.

»Vi mener ikke, at det, de kommer med, er dansk nok, og jeg anser det ikke som et kvalitetsprodukt. Set med vores øjne er det et supermarkedsprodukt, fordi man køber deres chokolade præpakket i færdigæsker og ikke i løsvægt. Måden, de sælger på, anser vi som discount,« siger han og tilføjer, at der er andre danske chokoladefabrikanter så som Magasin, Frellsen, Michelsen og Summerbird, der er vigtigere i forhold til konkurrencen på markedet.

Danmark er det eneste andet marked, Hotel Chocolat har afprøvet indtil videre. Planerne er at åbne endnu flere butikker i Danmark og i Skandinavien. Bl.a. er Sverige et marked, Angus Thirlwell kigger på.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere