Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Brexit rammer storsatsende Tiger-butikker i nakken

Tiger
Foto:

Bitikkerne Flying Tiger er ramt af Brexit og problemer med levering af varer. Nu vil Tiger-kæden tilbage til konceptet med priser på 10 og 20 kroner, oplyser direktøren.

Der var langt til de højeste skyer og lavt til jorden for den flyvende tiger sidste år, viser det netop offentliggjorte regnskab for Zebra A/S, der ejer butikkerne Flying Tiger Copenhagen.

Omsætningen steg med 20 procent i 2016 i forhold til året forinden, men driftsresultatet faldt fra 498 mio. kr. i 2015 til 443 mio. kr. sidste år. Samtidig viser regnskabet, at overskuddet på bundlinjen er mere end halveret fra 209,8 mio. kr. i 2015 til 82,1 mio. kr. i 2016.

Tiger

Det skyldes blandt andet, at Brexit har ramt virksomheden i nakken, og Storbritanniens farvel til EU har dermed fået reelle konsekvenser for Flying Tiger-butikkerne. Virksomheden oplyser i en pressemeddelelse, at faldet på driftsresultatet skyldes de faldende valutakurser på pundet, der har haft en negativ effekt på omkring 50 mio. kr.

Derfor vil virksomheden nu tilbage til det oprindelige koncept, oplyser adm. direktør Michael Hauge Sørensen.

»Vores koncept er i det forgangne år drevet mod højere priser, og nu vil vi bringe Flying Tiger tilbage til dét, vi er kendt for, hvor kunderne kan købe varer til 10 og 20 kroner. Det er det, der har gjort Flying Tiger succesfuldt, og det vil vi fokusere på. Vi lancerer hver måned ca. 300 nye og  spændende produkter, heriblandt produkter som folk måske ikke vidste, at de havde brug for - men som giver et smil på læben,« siger Michael Hauge Sørensen til Berlingske.

Flying Tiger-butikkerne har også haft problemer med levering af varer det forgangne år, oplyser virksomheden i pressemeddelelsen. Omsætningen er steget siden 2015, og det skyldes primært, at 160 Flying Tiger-butikker kom på markedet i 2016, men der har øjensynligt været problemer med leveringen af det højere antal af varer til butikkerne.

Birger Christensens nye direktør begyndte bag kassen i Bilka - 2

»Zebra har oplevet endnu et år med vækst i toppen, der er drevet af en appetit blandt vores partnere på at åbne nye butikker, men endnu vigtigere er det drevet af et rekordstort antal kunder, der har besøgt vores butikker for at se vores produkter. Vi har iværksat initiativer til at øge fokus på at realisere koncernens potentiale med fokus på at skabe salg og styrke virksomhedens rygrad. Vi vil blandt andet sænke priserne på produkter i vores sortiment for at understrege vores fokus på prisvenlige produkter og værdi for pengene,« lyder det fra direktøren.

tiger

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen