Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Brexit og svækket pund bremser dansk modeeksport

tøj på bøjler
Den danske modeeksport mærker nu følgerne af Brexit. Arkivfoto. Malte Kristiansen/Scanpix. Foto:

Tre års opsving for modeeksporten til Storbritannien er gået i stå. Brexit og den lave valutakurs får skylden, og særligt de mindre modevirksomheder er nødt til at tage højde for forandringen, lyder rådet fra brancheforeningen.

Pundet er raslet ned efter Brexit, og det kan mærkes på den danske modeeksport til Storbritannien. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten for første gang i tre år er på tilbagegang: Fra 1. januar til 31. oktober 2016 er eksporten gået tilbage med 0,5 procent. Året før i samme periode lød tallet på en fremgang på 25 procent.

Nikolai Klausen, direktør for brancheforeningen WEAR, mener, at usikkerheden omkring Brexit og det faldende pund er forklaringen på, at fremgangen er vendt til tilbagegang.

»Storbritannien, som de tidligere år har været eksportens darling, har haft det svært grundet det faldende pund og den stærke dollar. Det her er et synligt eksempel på, at Brexit påvirker eksporten på en uheldig måde,« siger Nikolai Klausen.

Pix-LegoUK

I værste fald kan tabet på den lave valutakurs betyde forskellen mellem underskud og overskud for virksomhederne. Det er særligt de mindre danske modevirksomheder, der kan have svært ved at navigere i det forandrede eksportmarked.

»De mindre steder består ofte af kreative mennesker og har ikke ansat folk til at tage sig af de her ting. De står virkelig over for en udfordring,« siger Nikolai Klausen fra WEAR.

De store modevirksomheder er bedre gearet til udsving, fordi organisationen er klarere. Nikolai Klausen anbefaler, at de små- og mellemstore virksomheder tænker fremad ved eksempelvis at sikre sig en fast kurs for flere sæsoner.

»De store modevirksomheder kan tage en oplyst risiko, hvor flere af de små tager en uoplyst risiko,« siger Nikolai Klausen.

Det danske mærke Notes du Nord er et eksempel på en mindre modeeksportør, der har taget højde for valutaudsvingene fra begyndelsen.

»Det er tænkt ind, allerede inden vi åbnede dørene. Vi har gjort vores forarbejde, fordi vi fra start vidste, at vi skulle have en international profil, så valuta ville komme til at spille en stor rolle. Og der er tale om relativt nemme foranstaltninger,« siger Rasmus Sode, direktør i Notes du Nord.

H&M solgte tøj for 175 milliarder kroner sidste år

En af foranstaltningerne er, at mærket har bundet produktionen til en fast dollarkurs to sæsoner frem og ikke sælger i pund i Storbritannien. I stedet handler de i euro på det britiske marked. På den måde sikrer man, at avancen ikke bliver påvirket af overraskende valutaudsving.

»Det kan gå ud over vores omsætning, men aldrig ud over vores procentuelle avance,« siger Rasmus Sode fra Notes du Nord.

Billede

Det er ikke kun på det britiske eksportmarked, at modeeksporten er i tilbagegang. For et par dage siden offentliggjorde Deloitte en analyse af modebranchen, som konkluderer, at et stigende antal danske modevirksomheder har svært ved at få økonomien til at hænge sammen og producere overskud.

Udfordringerne for beklædningsbranchen kommer fra flere sider. Nikolai Klausen peger på splittelse mellem nethandel og fysiske butikker og mere prisbevidste forbrugere som andre faktorer. Men Brexits bremsning af den britiske eksport viser, at svingende valutakurser også spiller ind.

Clothes on hangers in shop.

»Nogle i branchen har fået gevaldige tæsk. Man kan jo ikke gardere sig helt eller trylle kursen om, men vi sikrer os. Så får vi ikke nogen overraskelser,« siger Rasmus Sode fra Notes du Nord.

Torsdag - IC Group splittes op: Topchefen fyret med en times varsel

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen