Del : SMS
Berlingske Business

B&Os guldkalv i problemer

B&O-direktør Tue Mantoni.
B&O-direktør Tue Mantoni. Han fremlægger ny strategi for den tidligere hæderkronede virksomhed og løfter sløret for hvordan han vil få B&O tilbage på rette kurs. Foto:

Salget af lydsystemer til biler er pludseligt gået i stå for Bang & Olufsen. Det er overraskende, mener analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et af de få lyspunkter under B&Os langvarige krise er kommet i problemer. Salget af lydsystemer til luksusbiler har været en ubetinget succes for gamle Bang & Olufsen og har trukket stribevis af overskrifter de seneste år.

Men salget bremser nu voldsomt.

"Det er en overraskelse. Jeg havde tværtimod forventet en svag vækst," siger Nicolaj Jeppsen, aktieanalytiker i Sydbank.

Dagens generelt skuffende kvartalsregnskab viser en tilbagegang over det meste af linjen hos den hæderkronede elektronikproducent. Lydsystemerne til bilerne, det såkaldte automotive, går for første gang også tilbage. Salget dykker i tredje kvartal med ni procent til 103 mio. kroner mod 113 året før.

Udviklingen er også overraskende set i lyset af, at bilsalget går godt på verdensmarkedet.

"Både Audi og BMW går frem. Så i den sammenhæng undrer det mig, at B&Os salg falder," siger analytikeren.

Den fremtidige udvikling i "automotive" er han også bekymret for.

"B&O er ved at gå et trin ned og sælger nu også billigere lydsystemer til billigere biler. Det er interessant at finde ud af, hvad det gør ved forretningen på sigt, at man i højere grad kommer til at sælge lydsystemer til modeller som Audi A3 og ikke bare Audi A8, som jo typisk bliver solgt med et større lydsystem fra B&O," siger Jeppesen.

Forklaringen fra B&O på ombremsningen er, at B&O for et år siden havde et meget højt salg af lydsystemer, fordi der var flere succesfulde lanceringer. På den baggrund har analytikerne også tiltro til, at salget af automotive ikke kommer til at rasle ned foreløbig, men blot må indstille sig på lavere vækstrater.

Om udviklingen siger B&Os topchef Tue Mantoni til Berlingske Business:

"Sidste år så vi en voldsom vækst, men vi har hele tiden sagt, at I år er et transitionsår. Vi har lanceret en masse modeller på det seneste blandt andet til BMW, Audi A3 og Mercedes. Og de får først en effekt i tallene næste år," siger Mantoni.

Så der er ingen grund til bekymring for, at automotive-væksten stopper?

"Overhovedet ikke," siger Mantoni.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere