Del : SMS
Berlingske Business

Borgmester vil undersøge modeugens besøgstal

22BUSTil-Scanpix-f-Copenhag.jpg
Politikerne på Københavns Rådhus vil nu have klar besked om, hvor mange gæster, der reelt var til Copenhagen Fashion Week, inden man tager stilling til, hvor mange penge, man vil støtte arrangementet med. Her gæster til David Andersens modeshow på rådhuset i januar i år. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Wonderful Copenhagen skal udlevere sine tal og beregninger, og topchef for Danish Fashion Institute Eva Kruse skal forklare sig. Det fastslår borgmester Anna Mee Allerslev (R), før hun udbetaler ny millionstøtte til modeugen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Strømmen af støttekroner til Skandinaviens største modebegivenhed, Copenhagen Fashion Week, bliver stoppet eller indskrænket, hvis ikke der kommer ordentlige tal og forklaringer på bordet.

Med det budskab går beskæftigelsesborgmester i Københavns Kommune Anne Mee Allerslev (R) ind i sagen om modeugens besøgstal, som har været genstand for politisk debat, efter at Berlingske har afsløret fejlkilder i opgørelserne.

Kruse

Borgmesteren tager nu initiativ til en såkaldt »intern undersøgelse«, som indebærer, at Danish Fashion Institutes topchef, Eva Kruse, skal forklare sig, samtidig med at Wonderful Copenhagen skal udlevere sine modeugetal og beregninger til kommunen, hvor de vil blive gennemgået af embedsmænd.

Hvis borgmesteren og de øvrige partier bag budgetforliget i Københavns Kommune ikke er tilfredse med svarene i undersøgelsen, kan det koste hele eller dele af de 2,1 mio. støttekroner, som Danish Fashion Institute netop er blevet stillet i udsigt fra kommunen.

»Det er klart, at vi skal have vished for, om de besøgstal til modeugen, som vi har fået oplyst, er retvisende eller ej. Derfor er jeg tilfreds med, at vi nu får en intern undersøgelse af sagen, hvor Danish Fashion Institute kommer med deres bedste forklaring på, hvilke tal som er de mest retvisende. Samtidig beder vi Wonderful Copenhagen om at udlevere deres tal og beregninger,« hedder det fra Anna Mee Allerslev i et skriftligt svar til Berlingske.

Kronprinsesse Mary (im) deltager i åbningen af Copenhagen Fashi

Ekstern undersøgelse kan følge

Hun gør det klart, at den såkaldt interne undersøgelse kan blive fulgt op af en ekstern undersøgelse, hvis svarene ikke er tilfredsstillende.

»Hvis det så viser sig, at der stadig måtte være usikkerhed om tallene, må vi have en ekstern undersøgelse,« fortæller borgmesteren.

Undersøgelsen bliver iværksat, efter at politikere fra både SF, Enhedslisten, Socialdemokraterne, Liberal Alliance og Konservative har stillet sig kritiske over for de besøgstal, som er blevet offentliggjort fra flere af modeugens aktører.

Marry og mode

»Vi er ikke imod støtte til modeugen, men vi mener, at københavnernes skattekroner skal forvaltes med omhu. Derfor har Enhedslisten på udvalgsmødet mandag støttet forslag om, at der i første omgang bliver lavet en intern undersøgelse af de reelle besøgstal ved den københavnske modeuge,« siger Karina Vestergård Madsen (EL).

Inden Berlingske gik ind i sagen, lød det, at der kom over 68.000 besøgende til modeugen i København. Det tal er dog blevet nedjusteret kraftigt siden. Wonderful Copen­hagen har vurderet, at der kom 25.000 til 35.000 unikke besøgende til modeugen i februar 2014, mens Berlingskes kilder har vurderet, at der har været omtrent 22.000 unikke besøgende til de tre private modemesser.

H.K.H. Kronprinsesse Mary med Eva Kruse

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere