Del : SMS
Berlingske Business

BonBon-Land bliver revet med på Madrid-børsen

BonBon-land
BonBon-land i Holme Olstrup. Foto:

BonBon-Land har kæmpet med faldende besøgstal og millionunderskud de seneste år. Nu skal parkens spanske ejer børsnoteres, og hvis et frasalg ikke skal på tale, skal der leveres vækst fra den sydsjællandske forlystelsespark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kan en børsnotering af et spansk selskab redde en nedslidt og underskudsgivende dansk forlystelsespark? Det krydser den danske ledelse i BonBon-Land fingre for i disse dage.

For der er nok at tage fat i for parken i Holme Olstrup på Sydsjælland.

Gæsterne har nemlig  ikke haft det så »skide skægt i BonBon-Land«, som forlystelsesparken ellers i flere år har reklameret med i deres TV-reklamer. Det skal man ikke lede særligt længe på parkens Facebook-side for at konstatere.

»640 for et par timer i en nedslidt park«. »Parkens forlystelser trænger til en opfriskning«. »Nedslidte forlystelser. Der manglede rengøring og maling,« er blandt de seneste kommentarer på siden.

24BUStivoli-billede.jpg

Det er bestemt ikke alle gæster, der deler det indtryk, men kommentarerne illustrerer alligevel, at der er udfordringer for forlystelsesparken på Sydsjælland, hvilket understreges af de seneste mange års besøgstal. I 2003 besøgte 616.000 gæster parken. 11 år senere i 2014 var tallet helt nede på 370.000 gæster.

Selskabets årsregnskab for 2015 er ifølge direktøren lige på trapperne, men er dog endnu ikke offentligt tilgængeligt. Kigger man i regnskaberne for de foregående fem år, er der lutter røde tal med større millionunderskud. I 2014 leverer parken et underskud på 11 mio. kr.

»Man må sige, at det har været skuffende, og det er også derfor, at vi er gået i gang med en turnaround af virksomheden, som foreløbigt har givet stigende besøgstal sidste år. Der har været udefrakommende omstændigheder, som krisen, der har spillet ind antallet af gæster, men allerede i 2011 var branchen samlet set tilbage på samme niveau som i 2007, så krisen er ikke hele forklaringen,« siger Niels Ferup, der i lidt over et år, har været direktør i forlystelsesparken, der er ejet af det spanske moderselskab Pargues Reunidos Group.

»Det skyldes heller ikke manglende investeringer fra Pargues Reunidos Group. Det er helt lavpraktisk, at det er gået galt. Serviceniveauet har ikke været tilstrækkeligt, og det arbejder vi videre med at løse. Der skal være rent i parken, se pænt ud og du skal kunne få en sund sandwich, hvis du har lyst til det,« siger Niels Ferup, der i sit første år fik vendt udviklingen, så der i 2015 faktisk var flere besøgende end i 2014.

Pics-sommerland

En turnaround er på sin plads, vurderer Troels Troelsen, der er lektor på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School.

»Manglende vedligeholdelse og service, kalder jeg ikke lavpraktisk. Det kalder jeg essentielt,« siger Troels Troelsen, der fortæller, at forlystelsesparker har alle muligheder for at skabe vækst i et marked, der lukrerer på at Børnefamilierne bruger flere penge især på oplevelser.

Moderselskab skal børsnoteres

BonBon-Land er ejet af det spanske selskab Pargues Reunidos Group, der siden 2006 har været ejet af den engelske kapitalfond Arle Capital Partners. Det seneste år har Arle været i gang med en salgsproces, hvor gruppen har modtaget tilbud fra kapitalfonde, men i sidste øjeblik har man valgt at takke nej til tilbuddene.

Tivoli Hjørnet

I stedet satser Arle nu på at børsnotere 97 procent af Pargues Reunidos Group på børsen i Madrid. Tilbage i 2007 købte Arle Pargues Reunidos Group for omkring en milliard euro. Nu spekulerer flere internationale medier i, at selskabet skal børsnoteres for et beløb i omegnen af det dobbelte. Pargues Reunidos Groups årsregnskab er endnu ikke offentlig, men virksomheden har fået vendt en stagnation i antallet af gæster til en stigning, siger Niels Ferup. Han håber, at børsnoteringen kan føre til yderligere investeringer i parken.

»Børsnoteringen af Pargues Reunidos Group betyder, at vi vil få tilført kapital, og kravet til os bliver vækst. Fremover gælder det om at få flere gæster og at få dem til at komme oftere. Vi skal levere en god oplevelse og tilbyde et godt forhold mellem pris og kvalitet,« siger han.

Bakken

Lykkes det ikke, kan BonBon-Land risikere at blive frasolgt.

»Det er selvfølgelig også en mulighed, at vi kan blive solgt fra efter børsnoteringen, men lige nu er det vores opgave at vise, at der kan skabes vækst her i BonBon-Land,« siger han.

Long way back to heaven

Troels Troelsen har dog svært ved at se, hvad et spansk børsnoteret selskab, skal med en forholdsvis lille forlystelsespark i Danmark.

»De skal sælge det. Det er den eneste løsning,« siger Troels Troelsen. Han forventer, at der venter BonBon-Land en lang og sej kamp, hvis de skal genoprette deres brand.

»Det tager ikke lang tid at skade et brand. Til gengæld tager det mindst to år at bygge det op igen. På de sociale medier skal nye statements først erstatte de gamle, så der er long way back to heaven for BonBon-Land,« siger Troels Troelsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere