Del : SMS
Berlingske Business

Bolighuset, der besejrede  krisen

henrik
Overskrift
Henrik Ypkendanz kan ikke skjule, at han nyder udviklingen hos Illums Bolighus, der med sine eksklusive møbler, interiør og tøj har formået at ekspandere under krisen, mens andre i branchen har hevet de gule tilbudsskilte frem. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
 

Salg af dyre møbler og interiør kan være svært under en lavkonjunktur. Men ejeren af Illums Bolighus Henrik Ypkendanz har turdet tro på sit koncept og har opnået rekordindtjening år efter år. Samtidig knuselsker han krisen. For den har sikret en hurtig og billig ekspansion i udlandet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Indgangspartiet fortæller det meste.

Her ville mange detailhandlere med røde tal på bundlinjen skynde sig at åbne en juice-bar, en T-shirtbutik eller en souvenirshop. For lige at få lidt ekstra kroner lokket ud af de mange forbipasserende. Men ikke hos Illums Bolighus på Amagertorv i København. Her er økonomien kernesund, og der skal være plads til at imponere kunderne og inspirere dem med en stor udstilling.

»Vi er kendt for vores udstillingsvinduer og indgangspartiet i Illums Bolighus. Vi vil ikke gå på kompromis og inddrage det til salgsarealer, bare fordi der er en krise,« siger Henrik Ypkendanz, der i dag ejer Illums Bolighus.

Det gamle bolighus med rødder tilbage til 1925 har været ejet af Carlsberg og siden kapitalfonden Axcel, inden Henrik Ypkendanz i 2005 købte det sammen med fire andre investorer. De er stadig med om bordet, men det er Henrik Ypkendanz, der som hovedaktionær og topchef styrer slagets gang i butikken på en af landets mest prominente adresser i hjertet af København med Storkespringvandet som nabo.

»Jeg kan uden at blinke sige, at jeg er herre i eget hus,« siger den ellers beskedne nordjyde, som skulle bruge flere dage og samtaler med journalisten, før han lod sig overtale til at fortælle historien om Illums Bolighus, der har udviklet sig succesfuldt under krisen, mens store dele af dansk detailhandel har været lammet af en faldende omsætning på udvalgsvarer.

Kompromisløsheden i Illums Bolighus er slående. Andre isenkræmmere, møbelhandlere og tøjbutikker har forsøgt at lokke penge ud af kunderne med skriggule skilteskove, andensorteringsvarer og flere kampagner end normalt. Nogle har forvandlet gangplads til salgsarealer for at få omsætning. Illums Bolighus har bevidst valgt en anden kurs. Ro, eksklusivitet og inspirerende omgivelser har været afgørende for, at de gode kunder kunne blive ved med at føle sig hjemme og tilpas i bolighuset.

»Okay, her har vi et enkelt tilbud, men som du kan se, står det diskret med sort på hvid baggrund, og du skal meget tæt på for at opfatte, at her er en vare, som vi sælger til nedsat pris,« siger Henrik Ypkendanz, da han viser rundt i butikkens porcelænsafdeling.

Henrik Ypkendanz beskrives som optimistisk, kvalitetsbevidst og resultatorienteret. Han er lyttende og ikke bare forandringsvillig – men forandringsivrig. Stædig og egenrådig er nogle af de mindre positive udtryk, som beskriver ham.

Han har en stærk personlighed, og nogle gange kan man godt slå sig på ham, lyder det fra en god ven af ham, der dog til gengæld lovpriser ham for at være fremsynet og for at have »totalt styr på« forretningen, nøglemedarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere.

Henrik Ypkendanz kender Illums Bolighus’ kunder og leverandører bedre end nogen anden. I 1982 blev han elev i Illums Bolighus, efter at han havde taget en højere handelseksamen. Han steg hurtigt i graderne og nåede flere trin op ad bolighusets karrieretrappe, inden han sagde ja til chefstillinger i Illum og Magasin i Lyngby. Siden år 2000 har han været øverste ansvarlige for driften i Illums Bolighus, og han er om nogen forklaringen på den optur, som Illums Bolighus har oplevet de seneste år, hvor omsætningen er fordoblet til cirka 400 millioner kroner, og resultatet efter skat runder cirka 33 millioner kroner.

Illums Bolighus var et mulehår fra at blive opkøbt af islændinge i 2005, da kapitalfonden Axcel gjorde sig klar til at sælge sit københavnske bolighus. Islændinge havde i forvejen sikret sig københavnske klenodier som Hotel d’Angleterre, Magasin og Illum, og mange troede, at Illums Bolighus gik samme islandske skæbne i møde.

»Jeg ved ærligt talt ikke, hvad der skete. Men af en eller anden grund trak islændingene sig, og for mig var det en drøm, der gik i opfyldelse, da jeg fik muligheden for at købe,« siger Ypkendanz, der fik samlet et investorteam med blandt andre Flemming Lindeløv fra Carlsberg, Sanne Møller fra luksusvirksomheden Group 88, erhvervsmægler Christian Christiani og husets økonomidirektør Brian Høyer.

Da handlen var en realitet fik husets medarbejdere et tydeligt signal om, at familien Ypkendanz nu var ejere af hele molevitten.

»Dagen efter, at vi havde skrevet under, begyndte min hustru at arbejde herinde. Det er klart, at chefgruppen kiggede noget, da Annette pludselig stod her, men hun er i dag en naturlig del af chefgruppen,« siger Henrik Ypkendanz om hustruen, som tidligere havde arbejde som salgschef og coach i medicinalbranchen.

Da Berlingske Business er på besøg i bolighuset er Annette Ypkendanz i Malmø for at ansætte nye medarbejdere. Illums Bolighus åbnede i 2006 i Oslo, i 2008 i Aarhus, i 2010 i Stockholm, og i 2012 i Malmø. Tilmed har Illums Bolighus mindre butikker i Tivoli og i Københavns Lufthavn. Ekspansionen kommer til at fortsætte, forudser Henrik Ypkendanz.

»Vi har ikke lagt nogen konkrete planer for ekspansion, men vi har midler til at gøre det, når vi en dag ønsker det. Der er mange byer, som kunne være interessante for os. Gøteborg, Bergen, Stavanger eller Helsingfors vil være oplagte muligheder,« siger han.

Finanskrisen - eller finanspausen, som Ypkendanz foretrækker at kalde fænomenet – har været en fordel for Illums Bolighus.

»Uden finanspausen havde vi ikke været så langt i vores ekspansion, som vi er i dag. Vi har fået bedre huslejepriser end i andre tider. Der har faktisk været ret stor interesse for at få os ind,« siger Ypkendanz, som har svært ved at skjule, at han nyder situationen.

»Vi er i den heldige situation, at det er udlejerne, som ringer til os og spørger, om vi ikke kunne tænke os at komme og se på noget. De har været til at forhandle med, og derfor har vi kunnet sige ja til mere end ellers.«

Hustruen og han har delt ansvaret på den måde, at Henrik primært er købmanden, mens Annette primært koncentrerer sig om personalet. Skal man have job i Illums Bolighus må man forvente, at en introduktionssamtale sagtens kan tage to en halv time, og som HR-chef gør Annette Ypkendanz meget ud af at forstå, hvorfor medarbejdere kan have en dårlig dag.

»Er en ansat ked af det på grund af sydom, noget med børnene eller privatøkonomien? Den slags ved vi som regel herinde, fordi vi er blevet en slags familie,« siger Henrik Ypkendanz.

Som den resultatorienterede købmand er det ham, som følger eller selv tager sværd- slagene med de mest magtfulde leverandører, og det kræver en vis fleksibilitet, hvis man vil sælge sine varer til Illums Bolighus.

»Jeg har det sådan, at leverandørerne må tage de varer retur, som ikke sælger. Om de så må ende med at selv sælge deres varer til stærkt nedsatte priser i nogle medarbejder-outlets, er det fint med mig. Vi skal bare ikke have varer, som ikke flytter sig, stående på fremtrædende pladser i butikken,« siger Henrik Ypkendanz.

Han kan ikke rigtigt lide ordet, men han bruger det alligevel.

»Vi er en salgsmaskine. Det må vi huske på, når alt kommer til alt,« siger han.

Hvordan smører man en salgsmaskine, når forbruget af udvalgsvarer generelt går ned? Man holder fast i husets DNA, lyder svaret. Insisterer på at levere produkter, service og oplevelser af højeste kvalitet. Det gælder alt fra indgangspartiet til den bagerste krog af butikken. Der skal være styr på tingene. Samtidig skal medarbejderne levere det lille ekstra element, som gør kunden glad. At gemme sig bag disken går ikke hos Illums Bolighus.

»De ansatte skal ud blandt kunderne. Der er ingen grund til at holde på disken, den skal nok blive, hvor den er,« siger Ypkendanz.

Dyrt sengelinned, puder og plaider er gået ekstra godt de år, hvor boligmarkedet har ligget dødt. Sofaer i 100.000-kronersklassen er lidt vanskeligere at komme af med, men Illums Bolighus har besluttet at holde fast i de eklsklusive designmøbler, selv om nogle har haft svært ved at levere tilstrækkelig omsætning per kvadratmeter. Lækre møbler er en del af DNAen i Illums Bolighus. Derfor bliver de.

Den største forandring i danskernes indkøbsvaner de senere år er ifølge Henrik Ypkendanz, at forbruget er blevet mere polariseret. Om mandagen køber kunderne discount i Netto, og fredag går de i Irma for at købe lækkerier til weekenden. Enkelte slagtere og specialforretninger har også gode tider, selv om lavkonjunkturen trækker forbruget ned.

»Min oplevelse er, at boligmarkedet har udviklet sig lidt som dagligvaremarkedet. Danskerne vælger ikke længere kun én løsning. De gør lidt af det hele. Der er masser af kunder, som kan finde på at handle både i IKEA og Illums Bolighus, og det er helt fint med mig. Jeg er fuldstændig sikker på, at der er plads til både det eksklusive og det lidt billigere,« siger han.

Hvor forbrugerne bevæger sig hen i fremtiden ved ingen, men hos Illums Bolighus vil man på den ene side tilpasse sig og finjustere konceptet efter forbrugernes smag, men samtidig stå på en solid bund af troværdighed, viden og traditioner. For Illums Bolighus handler fremtiden derfor om meget andet end ny ekspansion i udlandet, omsætningsfremgang og rekordoverskud. For Illums Bolighus er det vigtigste at bevare ånden og samhørigheden i forretningen, fastslår Henrik Ypkendanz.

»I de syv år jeg har været ejer, har jeg ikke sagt en eneste leder eller chef op. Det kan godt være, at der ud af vores 18 ledere og 12 chefer er en enkelt eller to, som er rejst. Men grundlæggende bliver folk her, og det er afgørende vigtigt, hvis vi skal blive ved med at klare os godt i fremtiden.«

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere