Del : SMS

Boconcept nedjusterer efter halvering af overskud

Møbelvirksomheden Boconcept nedjusterer forventningerne til regnskabsåret 2012/13, efter et første halvår, der har været præget af usikkerhed og skærpede af markedsvilkår.

Artiklen fortsætter under annoncen

 Ledelsen har på den baggrund måttet indse, at det ikke længere er muligt at realisere de oprindelige forventninger.

- Som konsekvens nedjusteres forventningerne til koncernens omsætning, antallet af nye butikker og til indtjeningen i regnskabsåret 2012/13, skriver Boconcept i sit regnskab for første halvår. Selskabet venter nu en omsætning på niveau med 2011/12, mens det tidligere ventede en vækst på 5-7 pct.

Endvidere venter selskabet nu en driftsmarginal (EBIT-grad) på niveau med de 3,6 pct., som det realiserede i 2011/12, hvor Boconcept tidligere havde ventet ca. 5 procent.

Det såkaldte same-store-salg (ordreindgang) ventes fortsat at udgøre 3-5 pct., mens forventningerne til antallet af nye butikker er reduceret til ca. 25-30 fra tidligere ca. 35 (med en nettotilgang på 0-5).

I andet kvartal 2012/13 oplevede selskabet en opbremsning af omsætningen til 278,1 mio. kr. fra 287 mio. kr. i samme periode sidste år.

- Tilbagegangen på 3,1 pct. skyldes primært lavere aktivitet i band stores i Europa, hvor økonomisk ustabilitet og usikkerhed påvirker detailhandlen negativt samt skift af franchisetager i UAE (Forenede Arabiske Emirater), begrunder selskabet i regnskabet. Selskabets nettoresultat blive i kvartalet endvidere mere end halveret til 5,3 mio. kr. fra 11,8 mio. kr. i samme periode sidste år.

Boconcept vil for at imødegå vigende afsætningsbetingelser, tiltrække trafik og beskytte indtjeningen i den resterende del af regnskabsåret 2012/13 styrke brandingtiltagene betydeligt på to punkter.

- For det første har resultaterne af de markedsføringsaktiviteter, som BoConcept har medfinansieret i Tyskland, været gode, og det analyseres nu, om modellen kan medvirke til at styrke omsætningsforudsætningerne på andre nøglemarkeder, skriver selskabet.

Og for det andet vil BoConcept styrke intensiteten af markedsføring i forbindelse med lanceringen af forårskollektionen 2013, som indeholder nyheder på niveau med sidste års introduktion af Karim Rashids Ottawa-kollektion.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere