Del : SMS
Berlingske Business

B&O-chef: Fald i BRIK-salg var forventeligt

pix_tuemantoni_business
Foto:

Bang & Olufsens omsætning i BRIK-landene er faldet med 22 pct. i andet kvartal, sammenholdt med samme kvartal et år tidligere. Men det er ikke den store overraskelse, vurderer selskabets direktør, Tue Mantoni.

Artiklen fortsætter under annoncen

B&O har nemlig købt sig fri af distributøraftaler - eller "master dealerships - i Kina for blandt andet at lukke nogle af forretningerne, og forhandlingerne har betydet nedgang i salget.

- Ligeså snart, man begynder at tage den snak falder salget. Effekten af Master Dealer-overtagelsen er en kombination af, at vi har indledt samtalerne, fordi vi ikke har været tilfredse med butikkernes performance. Derudover - når man så faktisk begynder at tage snakken - så bliver performance jo endnu værre, når de stopper med at købe, siger B&O's administrerende direktør, Tue Mantoni, til Ritzau Finans.

Han vurderer desuden, at man har kunnet se den fulde effekt at den tendens i det forgangne kvartal. Han siger desuden, at det kommer til at vare ved de næste kvartaler, da koncernen løbende skal have overtaget kontrol over de kinesiske butikker.

- Indtil vi selv har butikkerne, kommer du til at se svagere tal der. Men vi har hele tiden sagt, at det nye arbejde med Sparkle Roll forventer vi absolut kommer til at vise sig hen imod fjerde kvartal i år, siger han.

Desuden kræves en separat forretningstilladelse til hver enkelt butik, der skal overtages i Kina, før moderselskabet kan overtage dem.

- Så det er næsten som at starte 16 nye selskaber op, siger Tue Mantoni.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere