Del : SMS
Berlingske Business

Blockbuster jagter danske købere

US-159884117
Blockbuster i USA har netop sluppet nyheden om, at man lukker 300 butikker. Herhjemme har Blockbuster Danmark 64 butikker. Foto:

Blockbuster i Danmark har fået grønt lys til selv at sætte en lokal salgsproces i gang - kæden er tæt på konkurs i England og lukker hundredvis af butikker i USA.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske del af videoudlejningskæde Blockbuster får nu selv lov til at gå på jagt efter en ny ejer.

Indtil nu har Blockbuster Danmark været en brik i den amerikanske ejer, kabel- og satellitkoncernen Dish Networks forhåbninger om at sælge Blockbusters europæiske aktiver i en mere samlet form. Den proces brød sammen mod slutningen af sidste år, og i sidste uge blev Blockbuster i England så taget under administration af Deloitte for at undgå konkurs. Derudover har Dish Network desuden netop offentliggjort lukning af 300 Blockbuster-butikker i USA.

Derfor har Blockbuster Danmark nu fået frie hænder til selv at finde en køber. Selskabet har derfor sammen med rådgivningsfirmaet Nordic M&A sat en lokal salgsproces i gang.

Blockbuster Nørrebrogade

"Vi har sat en proces op efter, at der skal ske en afklaring relativt hurtigt," siger Blockbuster Danmarks adm. direktør Søren Heilmann.

Han har ikke sat en plan for, hvor hurtigt et salg skal ske, men håber, at kendskabsgraden til Blockbusters brand og kædens 64 danske butikker vil være et godt udgangspunkt for at finde nogen, der kan føre Blockbuster videre.

"Udgangspunktet er, at vi nu går ud og leder efter én eller flere købere som på bedst mulig måde kan udnytte det store potentiale, der både ligger i en restrukturering af butikskonceptet og udnyttelse af Blockbuster-brandet digitalt," siger han.

Søren Heilmann fortæller, at Blockbuster Danmark kender til interesserede købere fra tidligere. Nu har man i første gang taget kontakt til dem, der har vist interesse, og andre mulige købere, som Blockbuster selv ser synergier i.

Den europæiske salgsproces har forhindret Blockbuster Danmark i selv at tage initiativer til at opdatere forretningen, der nu og fremover får massiv konkurrence fra streamingtjenester som Netflix og YouBio.

"Der ligger mange muligheder, som vi i en årrække ikke har kunnet realisere på grund af al den turbulens, der har været omkring vores ejerskab, og det har været meget frustrerende. Derfor er jeg glad for, at der nu er sat en lokal proces i gang," siger han.

Det kan dog godt vise sig at være for sent. I hvert fald hvis man spørger professor og ekspert i e-business på CBS Jan Damsgaard.

"Nu har Netflix, HBO og YouBio sat sig på streaming herhjemme, så det løb er lidt kørt. Vi kommer ikke til at hente vores film i Blockbuster i fremtiden, og de har heller ikke været i stand til at opbygge en relation til deres kunder, der kunne anbefale nye film til dem på baggrund af de allerede sete film. De har ikke meget i forhold til at være salgsbare," mener han.

TIL NF BLOCK BUSTER VIDEO

Han peger på, at kiosk-funktionen i de eksisterende butikker har fyldt mere og mere i de senere år. De er i hans øjne også det bedste salgskort hos Blockbuster Danmark. Butikkerne kunne være interessante for 7-Eleven eller andre kioskkæder, der ønsker at stå bedre i Danmark.

"Blockbuster er den klassiske historie om en stor spiller, der ikke tør tage skridtet mod forandring af frygt for at kannibalisere sin egen forretning her og nu for så til sidst at være sejlet agterud," siger han.

Sidste år lukkede Blockbuster seks af sine danske butikker, så videoudlejningskæden nu findes 64 steder landet over.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere