Del : SMS
Berlingske Business

Bjergbestiger bliver ny Fakta-direktør

stina
Stina Glavind, som er ny direktør for fagligvarekæden Fakta. Foto:

Coops topchef, Peter Høgsted, har fundet sin nye Fakta-direktør i egne rækker. 41-årige Stina Glavind afløser den afgående direktør Niels Karstensen og skal med ny energi vende milliardforretningens underskud til overskud.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hun har som den eneste kvinde i Danmark besteget de højeste bjerge på verdens syv kontinenter, og nu står Stina Glavind over for endnu en udfordring af de rigtig store.

Hun bliver nemlig ny direktør for Coops discountkæde Fakta, hvor hun skal lokke kunderne tilbage i butikken og vende underskud til overskud.

Stina Glavind er fundet i Coops egne rækker, hvor hun senest har fungeret som kommerciel direktør for Kvickly, og hun er klar til at påtage sig den udfordrende opgave med Fakta.

»Som person er jeg meget konkurrenceminded, og jeg har tidligere brugt en del krudt på bjergbestigning. Jeg har lært, at det at sætte ambitiøse mål gør rejsen meget sjovere. Det samme kommer til at gælde for opgaven med Fakta. Det er en kæmpestor opgave, der venter, men det er også det, der gør den så meget sjovere at få til at lykkes,« siger Stina Glavind.

stina2

Fakta omsætter for omkring ti milliarder kroner, men har de seneste år haft svært ved at tjene penge. Kæden har med Niels Karstensen som direktør været i gang med en turnaround, som skal bringe discountkæden tilbage på rette spor, og det bliver Stina Glavinds altoverskyggende opgave at få Fakta-kædens bundlinje til at vise plus.

»De rigtige varer er vejen til at få kunderne til at putte flere varer i indkøbskurven. Vi kan se, at vi er lykkedes fint med nogle af de ting, vi allerede har gjort på varesiden, og der kommer mere af samme slags. Vi skal fremstå med et mere spændende sortiment,« siger Stina Glavind og tilføjer, at den igangværende modernisering af butikkerne også skal fortsætte og færdiggøres.

Den afgående direktør, Niels Karstensen, sagde til Berlingske for godt et år siden, at 2016-regnskabet kommer til at vise overskud. Coops topchef indrømmer også gerne, at han »inden for en kort årrække« forventer sorte tal i Fakta. Direktørskiftet markerer ifølge Peter Høgsted »næste fase i Fakta«.

»Det er ingen hemmelighed, at Fakta har været hårdt ramt, og vi har måske sovet lidt i timen, da vi ikke længere havde søndagsmarkedet for os selv. Nulresultat er det første mål, men så længe vi investerer kraftigt i modernisering af butikskæden, er der nogle kortsigtede omkostninger, som forstyrrer de underliggende driftsforbedringer,« siger Peter Høgsted, som er godt tilfreds med at kunne rekruttere fra egne rækker.

Pix-Fakta

Stina Glavind har en mere end ti år lang karriere bag sig i Coop, hvor hun foruden sin seneste stilling som kommerciel direktør for Kvickly også har været kategorigruppechef med ansvar for indkøb af mejeri og brød.

»Det er klart, at vi så hurtigt som muligt skal forbedre de økonomiske resultater,« siger hun og tilføjer, at arbejdet med at vende Fakta allerede er godt i gang.

»Der er gang i en masse gode ting. Det næste skridt er at få udviklet Fakta, så kunderne har lyst til at købe endnu flere varer, når de handler. Det er min hovedopgave sammen med resten af Fakta-teamet,« siger Stina Glavind.

Ifølge konsulent Flemming Birch, som følger dagligvarehandlen tæt, er Stina Glavinds største opgave netop at fortsætte den omstilling, Fakta er i gang med.

»De har haft problemer, fordi de har haft et nedslidt butiksnet, samtidig med at Rema 1000 inden for de seneste år har åbnet mange nye, flotte butikker. Men de er ved at modernisere butikkerne og arbejder altså på sagen,« siger Flemming Birch.

Han tilføjer, at Fakta er en af de discountkæder, som har den svageste identitet.

»De skal finde deres plads i discountmarkedet, men de mangler en stærk profil over for forbrugerne,« siger Flemming Birch.

dyr

Stina Glavind får omkring 9.000 medarbejdere under sig i sit nye job som Fakta-direktør. Hun sætter sig i direktørstolen straks i det nye år og kommer til at køre parløb med Niels Karstensen frem til 1. marts, hvor han tiltræder sit nye job som HR-direktør i Coop-koncernen. Niels Karsensen nåede at stå i spidsen for Fakta i godt to år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere