Del : SMS
Berlingske Business

Billige datovarer nedbringer madspild

rema1000
Foto:

Supermarkederne kan mindske madspildet, hvis de sætter priserne markant ned på de varer, der er ved at blive for gamle.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det viser erfaringer fra Rema 1000.

Danskere elsker tilbud. Faktisk så meget at 60 procent af os altid læser tilbudsaviser, og en tredjedel vælger butik efter bestemte tilbud. Den tilbudshungren kan supermarkederne udnytte ved at sætte prisen ned på varer, der er ved at være for gamle, og derved bekæmpe madspildet.

Det har supermarkedskæden Rema 1000 haft succes med, efter de har sat datovarerne i system.

"Tilbuddene på datovarerne har været en stor succes. Kunderne får mulighed for at få en billig medister, vi får lidt penge i kassen, da vi undgår at smide medisteren i skraldespanden, og derved bidrager vi sammen med forbrugeren til et mindre madspild," siger Anders Jensen, der er marketingdirektør hos Rema 1000 Danmark til erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarers netmagasin, Foodculture.dk.

Rema 1000 indførte datovareordningen i april 2012, og de har ikke tal for effekten endnu, men vurderer, at der har været en mærkbar reducering af madspildet i deres butikker.

Det er typisk kød, fisk, mælkeprodukter og pålæg med kort holdbarhedstid, som bliver prydet med gule tilbudsmærker, når de er ved at blive for gamle. De bliver samlet i forskellige kølemontre, så tilbudsjægeren let kan spotte de gode tilbud.

Detailkæder kan løfte mange tons mad op af containeren Hvis alle supermarkeder tænkte madspildet ind i butikkerne, kunne det for alvor reduceres. Det mener seniorforsker fra Fødevareøkonomisk Institut.

"Tilbuddene skal være stærke og synlige for forbrugerne, hvis de skal gå på kompromis med holdbarheden. Madspild er en vindersag i offentligheden, og derfor er det noget, som supermarkederne kan bruge aktivt, når de skal have afsat de varer, som alligevel skal smides ud," siger Jørgen Dejgård Jensen til Foodculture.dk.

Han vurderer samtidig, at grøntsager i løsvægt og færre mængderabatter også vil mindske madspildet betragteligt, da forbrugerne ikke bliver fristet til at købe større mængder, end de har brug for.

Forbrugerne vil have friske eller billige varer Vurderingen bliver bakket op af Landbrug & Fødevarer, der i et fælles projekt med Forbrugerrådet og Stop Spild Af Mad har sat fokus på madspildet det seneste år.

"Det ligger dybt i os, at vi vil have de varer, der er mest friske. Hvis vi skal gå på kompromis med friskheden, så skal prisen være det parameter, der får os væk fra den friske vare. Her kan supermarkederne hjælpe forbrugerne, sig selv og kampen mod madspild ved at sætte prisen ned og skilte med det. Bananer med brune pletter gør det glimrende i en banankage, og rynkede gulerødder er fantastiske i en gryderet, men de skal være billigere, før forbrugeren bider på," siger Klaus Jørgensen, der er chefkonsulent hos Landbrug & Fødevarer til Foodculture.dk.

Indtil videre er Rema 1000 den eneste kæde, der markedsfører sig på snart gamle varer.Hos Dansk Supermarked er datovarerne placeret på de oprindelige pladser med gule tilbudsmærker. I Coop er der ikke en fælles linje for, hvordan man håndterer datovarerne i de forskellige butikker.

Bange for at skade imaget Inden datovareordningen var Rema 1000 bange for, hvad ordningen ville betyde for kædens image.

"Vi vil gerne kendes som en butik, der sælger friske og lækre varer, derfor var vi bekymrede for om vores kunder stadig ville se os sådan. Men det samfundsfokus, der er på madspild, har gjort det til en rigtig god sag for os, og vores kunder er glade for de gode tilbud," siger marketingdirektør Anders Jensen til Foodculture.dk.

Ekspert i markedsudvikling Flemming Birch mener, at supermarkederne burde udnytte fokusset på madspild aktivt.

"Supermarkedet har alt at vinde ved at bruge bekæmpelsen af madspild. Det meningsløse forbrug før krisen er erstattet af fornuft og omtanke hos forbrugeren. Det skal supermarkederne udnytte til at få solgt deres varer mod en mindre fortjeneste. Butikkerne vil fremstå som ansvarlige, hvis de sætter ind mod madspildet, og det kan give flere kunder," siger Flemming Birch til Foodculture.dk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere