Del : SMS
Berlingske Business

Bilka vil have lokale varer på hylderne

bilka
Dansk Supermarked melder sig nu ind i kampen om de lokale, danske råvarer. Et nyt samarbejde skal sørge for lokale fødevarer ender på Bilkas butikshylder. Foto:

Dansk Supermarked melder sig nu ind i kampen om de lokale, danske råvarer. Et nyt samarbejde skal sørge for lokale fødevarer ender på Bilkas butikshylder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne vil i højere og højere grad handle lokale råvarer. Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan tendenser fra udlandet peger på, at kunderne vender supermarkederne ryggen til fordel for de mindre convenience-butikker med det lokale råvareudvalg.

Coop har allerede et projekt, hvor gårdmænd kan indgå samarbejder med den lokale brugs for at levere mindre partier til hylderne i henholdsvis SuperBrugsen, Kvickly og Dagli’Brugsen. Nu melder Dansk Supermarked sig også ind i kampen om de lokale råvarer.

03BUSMichael-Loeve.jpg

Dansk Supermarkeds medlemskab af klyngeorganisationen Danish Food Cluster har banet vejen til Bilkas hylder for en række mindre fødevareproducenter i Syddansk Fødevareklynge.

»Vi indgår i samarbejdet, fordi vi ønsker at give især mindre fødevareproducenter en mulighed for at finde ud af, om deres koncepter og produkter fungerer ude i detailleddet,« siger direktør for Bilka, Mark H. Nielsen.

»Der skal tages højde for mange ting, når en mindre leverandør skal ind i et stort, veldrevet butikskoncept som for eksempel Bilka. Logistik, emballage, salgbarhed og håndtering af varen i varehuset er alt sammen vigtige parametre for, om varen kan sælges. Det er det, vi kan hjælpe dem med at teste ved at lægge butiksgulv og hylder til i Bilka. For os gælder det, at vores kunder efterspørger nye og spændende produkter, og derfor er det oplagt, at vi hjælper det på vej på denne måde,« uddyber Bilka-direktøren.

Og producenterne selv ser også store fordele i at tage del i klyngesamarbejdet. I Sønderjylland ligger Vibegaard, der sælger naturægte saft og sirup, og her ser man det som en styrke at være en del af fællesskabet.

03BUSmadmarked6.jpg

»Vi spiller hinanden gode. Jeg kunne umuligt selv få Bilka til at sætte mine varer på hylderne uden videre. Muligheden for at få testet mine produkter hos forbrugerne, giver mig uvurderlig feedback til udvikling af min virksomhed,« siger ejeren af virksomheden, Anders Sørensen.

Og den holdning støtter projektlederen i Syddansk Fødevareklynge, Andreas Møller Jensen. Han mener, at klyngesamarbejder skaber stort gensidigt udbytte for de parter, der tager del i samarbejdet.

»I Syddansk Fødevareklynge styrker producenterne hinanden, og de erfaringer, som den enkelte virksomhed får ved at prøve kræfter med Bilka, kommer flere i netværket til gode. Gennem samarbejde med nationale og internationale initiativer er klyngerne med til at skabe værdi og vækst for fødevarevirksomhederne til gavn for alle,« siger han.

Indtil videre starter samarbejdet på forsøgsbasis i Bilkas varehus i Tilst. Syddansk Fødevareklynge er et regionalt fødevareprojekt, hvis formål er at skabe sammenhængskraft mellem lokale fødevarenetværk og -virksomheder i Region Syddanmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere