Del : SMS
Berlingske Business

Big-chef om Power: »Det er jo en frækhed ud over alle grænser«

Åbning af Power
Køen var lang ved åbningen af nyt elektronikvarehus POWER i Glostrup, som åbnede den 17. august 2015. Foto:

Big-chef raser over, at Power åbner deres varehus en måned før resten af storcentret i Herlev. Han mener ikke, at han er med til at optrappe elektronikkrigen mellem Power og Elgiganten ved at leje ud til begge kæder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kom bag på adm. direktør i NPV, Jens Schaumann, som står bag Herlevs nye storcenter Big, da han torsdag aften opdagede, at Power åbner deres nye varehus en måned før centrets officielle åbningsfest.

De sidste måneder er en elektronikkrig skudt i gang mellem Elgiganten og den nye dreng i klassen Power.

NPV har valgt at leje ud til begge elektronikkæder, og derfor kommer det ikke som en overraskelse, at konkurrencen er skarp mellem de to forretninger.

På trods af at Jens Schaumann raser over Powers beslutning, ser han klare fordele ved at have to butikker med ens koncept i samme center.

power

Hvorfor har I valgt at leje ud til to konkurrenter i samme center?

»Det skaber konkurrence og et udbud af elektronik, som bliver det største af sin art i hele kongeriget. Der er ingen andre steder, hvor kunderne har de to giganter ved siden af hinanden. Det giver kunderne de bedst mulige varer til den lavest mulige pris. Så det er helt bevidst, at vi har budt begge lejere velkommen i vores center. Elektronik er en meget væsentlig komponent i et center i dag. Det er den varegruppe, som udskiftes hurtigst.«

Hvad mener du om, at Power bryder jeres aftale?

»Det er helt uacceptabelt, at Power bryder en helt fast aftale om, at vi skulle holde en stor åbningsfest den 31. oktober og ikke før. Det er uheldigt og beklageligt, vi har sat vores advokater til at gennemgå lejekontrakten for at finde up af, om der er noget vi kan gøre. Men ingen har forudset, at der er nogen, som kunne finde på at åbne før tid. Normalt er udfordringen at nå at blive færdig til tiden. Det er jo en frækhed ud over alle grænser.«

Når I byder to så store konkurrenter velkommen i samme center, er I så ikke selv med til at optrappe krigen?

»Der er 28 butikker i det her center, og vi havde en aftale med alle 28 butikker. Hvis det var et spørgsmål om, hvem der åbner først, kunne vi jo heller ikke leje ud til de andre. Vi gik ud fra, at vi havde en aftale.«

Hvordan er forholdet til Power nu?

»Vi er glade for at have Power med, men siden torsdag aften, har vi haft en meget anstrengt dialog. Vi har været helt oppe i det røde felt over det her. Det er ikke fair over for de andre lejere eller vores aftale fælles kampagne.«

el

Adm. direktør i Power, Jesper Boysen, giver dog ikke meget for den hårde kritik.

Hvorfor vælger I at åbne fire uger før resten af centret?

»Det gør vi fordi, at vi er færdige med at bygge vores forretning. Vi er simpelthen så klar. I et stykke tid har vi da nok vidst, at vi kunne blive færdige, men den eksakte dato har vi først for nylig fået kendskab til.«

Vil det give jer et forspring over for Elgiganten og hvordan?

»Jeg vil gerne vedkende mig, at det er en lille smule frækt at åbne før tid, og det er årsagen til, at vi har gjort det. Men dybest set er det fordi, at vi er færdige.«

Har I brudt en aftale med NPV?

»Nej, vi har ikke brudt nogen aftaler. Der har været en bestemt åbningsdato 31. oktober, som Power har bidraget til at markedsføre. Vi glæder os utrolig meget til den fælles åbning, men der står ingen steder, at Power ikke må åbne før, så det har vi gjort.«

Hvad siger du til Jens Schaumanns udtalelser om, at det et uacceptabelt aftalebrud, og at I har sat fællesskabet med de andre butikker til side?

»Der er vi sørme af en helt anden opfattelse. Vi har i høj grad gået forud med reklame for centret, og det kan man hverken som udlejer eller de øvrige lejere være særligt kede af. Når Power bliver realiseret, vil det også betyde for de andre lejere, at de fleste mennesker har stiftet bekendtskab med centret og området herude. Det er da en mega fordel.«

Nu siger du selv, at »det er en lille smule frækt at åbne før tid«. Er det vigtigere, at være sjove og hurtige end at bevare forholdet til jeres udlejer?

»Vi skal bevare forholdet til vores kunder, og jeg tror ikke, at der er nogle kunder, der er kede af, at de kan spare en masse penge. Jeg vil også gerne sige, at vi lige har haft besøg af en af de øvrige lejere, som har lånt os deres lager, så det er hos alle lejere, vi er lige upopulære.«

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere