Del : SMS
Berlingske Business

Bestsellerboss kaster milliarder efter nethandel

pix-smartguy
Vækstkometen Smartguy har fået modekoncernen Bestseller som ny medejer. Her er det Smartguys adm. direktør Nicolai Kærgaard. Foto:

Modekoncernen Bestseller har stor succes på nettet: Onlinesalget har rundet to milliarder kroner om året, og i går købte de sig ind i netbutikken Smartguy, som de nu ejer 10 procent af.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bestseller står stærkere end nogensinde før på det online marked. Ejer Anders Holch Povlsen afslører, at modegiganten sælger for over to milliarder kroner i deres egen webshop og til eksterne netbutikker, og koncernen er dermed uden tvivl den største danske leverandør af modetøj solgt på nettet. Det skriver Dagbladet Børsen i dag.

”Vi sælger nu 12-14 procent af alle vores produkter på nettet. Det svarer nogenlunde til nethandelens andel af salget på totalmarkedet. Så med den andel ligger vi godt. Vi har mange onlineforretninger som gode kunder, men for os er det vigtigste vores egen virksomhed og onlinesalget i Bestseller-regi,” siger adm. direktør i Bestseller, Anders Holch Povlsen, til Børsen.

I går købte koncernen ti procent af netkometen Smartguy, der nu træder ind på fondsbørsen for at hente kapital til vækst i udlandet. Smartguy har netop præsenteret et bragende regnskab med en vækst på 43 procent til 340 mio. kroner. Og med Bestseller som ny medejer står Smartguy endnu stærkere.

smartguy_business

Det samme gør Bestseller og adm. direktør Anders Holch Povlsen, der ved siden af også ejer 26 procent af den succesrige engelske milliardvirksomhed Asos.

”Med denne investering gør Anders Holch Povlsen det samme, som han gjorde med Asos. Han køber sig ind i et selskab med et enormt potentiale. Nettet er jo fremtidens salgskanal. Smartguy har øvet sig i 12 år og har nu den bredde, som tiltrækker mange forbrugere. Det kan blive en rigtig god investering,” siger Louise Byg Kongsholm, direktør i Pej Gruppen, der følger udviklingen i modebranchen.

Det var først for et års tid siden, at Bestseller selv har fået de sidste af sine ti modebrands på nettet i egen webshop. Både Asos og Smartguy sælger alle Bestsellers ti mærker.

Anders Holch Povlsen afviser, at der kan drages paralleller til investeringen i Asos, men afviser ikke at købe sig til en større ejerandel i Smartguy, hvis alt går som det skal. Så kan de ti procent hurtigt forøges, ligesom han de sidste to og et halvt år løbende har lavet opkøb af aktier i Asos, som han nu har tjent 2,5 milliarder på.

pix-Anders Holch Povlsen

”Nogle kunne måske tro, at der kan drages en parallel til vores investering i Asos. Men jeg må skuffe, vi har ikke en strategi eller en femårsplan, som siger, at vi på et tidspunkt skal eje en bestemt andel af et eller flere selskaber. Det handler meget mere om mavefornemmelser,” siger Anders Holch Povlsen, adm. direktør i Bestseller til Børsen.

Mavefornemmelse eller ej, så er Bestsellerkoncernens opkøb og aktieposter i de to netbutikker et smart træk, mener også Annette Falberg, der er adm. direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

”Nogle vil foretrække Asos, andre vil foretrække Smartguy, og så sørger Bestseller for at være begge steder. Det er ret smart. Bestseller betragter ikke de store spillere på nettet som konkurrenter – nærmere som samarbejdspartnere,” siger Annette Falberg til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere