Del : SMS
Berlingske Business

Benedikte Utzon sagsøgt af 'Benedikte Utzon'

Benedikte Utzon sagsøgt af 'Benedikte Utzon'
Modedesigneren Benedikte Utzon hives i retten i en sag, der ikke tidligere er set i dansk modeindustri. Foto:

»Man kan jo ikke sige til et menneske, at hun ikke må hedde det, hun er døbt,« siger tøjdesigneren om usædvanlig retssag, hun er blevet hovedperson i.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er en overtrædelse af varemærkerettighederne, når Benedikte Utzons navn pryder hendes tøjkollektion. Det mener selskabet Topbrands, der i 2012 købte rettighederne til varemærket 'Benedikte Utzon' ovenpå modedronningens konkurs.

Det skriver Børsen.

Stridens kerne er hjemmesiden www.est1995.dk, der forhandler Benedikte Utzons nye tøjkollektion. Selvom Utzon insisterer på, at hendes nye firma hedder Est. 1995, står hendes navn skrevet med store bogstaver på forsiden. Og det stikker i øjnene på Topbrands-ejer Lasse Skaarup, der nu kræver navnet fjernet.

»Stik imod alle regler og rettigheder, er hun begyndt at bruge sit eget navn igen. Men hun ved jo godt, det er solgt,« siger han til avisen.

Hovedpersonen selv erklærer sig forundret over sagens udvikling.

»Jeg kan jo ikke gøre for, at jeg hedder Benedikte Utzon,« skriver Benedikte Utzon således i en mail til Børsen. Hun finder det desuden stødende, at Topbrands sælger tøj i hendes navn.

»Jeg kan ikke klare, at forbrugerne køber et produkt, de tror, jeg har lavet, og i virkeligheden får et design, jeg intet har haft med at gøre. Det er som at betale for en Gucci-taske, der viser sig at være en kopi,« siger hun.

Benedikte Utzon driver firmaet Est. 1995 sammen med Womens Wear-ejer Kim Rasmussen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen