Del : SMS
Berlingske Business

Bella Centers modeforretning i overlevelseskamp

08BUSBella-Center2.jpg
Bella Centers modeforretning er i overlevelseskamp. Der investeres massivt i bygningerne, hvor faste modeudstillere befinder sig, for at gøre centeret mere lækkert og moderne. Tilmed bruger Bella Center et beløb i millionklassen på at brande sig bedre som "CIFF" - Copenhagen International Fashion Fair.

Comeback?.Både udstillere og besøgende fra modebranchen er forduftet fra Bella Center. »Hvis ikke vi fornyr os, dør vi,« lyder det fra det gamle messecenter, som investerer massivt i modeforretningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvorfor vil en af Danmarks mest profilerede modeskikkelser, Malene Birger, ikke vise sit tøj frem i Bella Center?

Spørgsmålet runger i det gamle messecenter, som har mistet sin suveræne position på det danske modemarked som det sted, hvor udstillere og besøgende tidligere bare måtte komme. I dag er mange af dem væk.

Der er i dag cirka 30 procent færre udstillere i Bella Center end i de glade dage før 2008, og antallet af besøgende er dykket fra over 30.000 til cirka 26.000. Det er ikke godt nok, lyder erkendelsen i messecenteret, der i forvejen er økonomisk presset efter opførelsen af hotel Bella Sky.

»De glade dage med monopollignende tilstande er forbi. En stor del af kunderne er væk, og derfor er vi nødt til at gøre noget. Hvis ikke vi fornyr os, dør vi,« siger Kristian W. Andersen, direktør for Copenhagen International Fashion Fair (CIFF), den afdeling i Bella Center, som står for de to årlige modemesser og centerets udlejning af permanente showroom til modebranchen.

Bella Center er i dag kun én af mange aktører bag modeugen. I Forum findes modemessen ved navn Gallery, der forenklet sagt har de dyreste mærker. I Lokomotivværkstedet findes Vision, der kort sagt har erobret Streetwear-mærkerne med flere. Tilbage i Bella Center er de mærker, som onde tunger i modebranchen med et knap så pænt udtryk kalder »røvballemærkerne«.

Ambitiøse målsætninger

Kristian W. Andersen kom til CIFF og Bella Center for cirka to år siden. Ny strategi og ny målsætning kom cirka et halvt år senere, og først nu er centeret klar til at fortælle om fremtidsplanerne. Ambitionerne er høje. Bella Center skal ikke bare tilbage til fordums styrke. Målsætningen er at få flere besøgende og udstillere fra modebranchen end nogensinde.

»Når vi står med fødderne i 2015, skal vi gerne have en væsentlig større forretning med flere udstillere og flere besøgende end nogensinde tidligere,« siger Kristian W. Andersen.

Lavpunktet for Bella Center er forbi, fastslår han. I forhold til august 2012 har CIFF samlet cirka 30 procent flere udstillere til den aktuelle modeuge, og dermed er man halvvejs med at nå op på det gamle niveau. Hvad angår besøgende er man stadig nede med 4.000 til 5.000 i forhold til før finanskrisen. Målet er at få omtrent 10.000 flere gennem indgangsdøren. Men det bliver afgørende, at det er de rigtige besøgende, som gæster Bella Center under modeugen.

»Vi vil øge tilstrømningen af relevante indkøbere. Det vil sige flere e-butikker og distributører fra udlandet, som kan hjælpe danske modevirksomheder til at få mere fart på eksporten,« siger Kristian W. Andersen.

Det ekstra antal nye besøgende skal gerne komme fra lande uden for Skandinavien. For i Skandinavien stiger antallet af modebutikker ikke, så en øget eksport til fjernere himmelstrøg må derfor være målsætningen, lyder det fra modedirektøren.

Vejen til at få flere udstillere og flere indkøbere til Bella Center går gennem store investeringer i bygninger og branding. For at forbedre forholdene hos Bella Centers faste modeudstillere investeres der cirka 50 millioner kroner i bygningerne, og der etableres i den forbindelse en bedre sammenhæng til Bella Centers haller, hvor de øvrige modeproducenter lejer en stand i tre dage, når modeugen to gange om året afvikles.

Målet er, at de, som besøger modemessen, også besøger lejerne i de permanente show- room, fortæller Kristian Andersen.

Millioninvestering i branding

Men flotte bygninger og attraktive faciliteter gør det ikke alene.

»En anden og massiv investering i mil-lionklassen er den totale re-branding af CIFF-konceptet,« siger Kristian Andersen.

CIFF skal have et lige så stærkt eller endnu stærkere brand end sine udstillere, lyder ambitionen. Derfor bliver der brugt store beløb på at få hjælp fra internationale kapaciteter til at brande CIFF som et centrum for dansk modehandel, hvor folkene bag forstår modebranchens behov og dens spilleregler.

Den nye strategi har ført til flere omvæltninger hos CIFF.

»Vi opsagde en række medarbejdere for halvandet år siden. Siden da har vi ansat en hel del personer fra modebranchen, som kender vores kunder godt. Så vi er nu 23-24 ansatte plus seks-otte løst tilknyttede,« siger Kristian Andersen.

Modeugen har tidligere været en overskudsforretning for Bella Center, men det er den ikke længere ifølge Berlingske Business’ oplysninger. Til det siger direktør Kristian Andersen:

»Man får ikke en professionel investor til at smide penge i noget, der er en underskudsforretning, men vi arbejder med en langsigtet strategi, som skal styrke forretningen. Men det er en langsigtet strategi, og vi vil ikke forsøge at hæve antallet af besøgende eller udstillere bare for at hæve det og få mere forretning. For det handler om at få de rigtige modebrand og indkøbere ind,« siger han.

Han medgiver, at det ikke bliver uden udfordringer at få de »rigtige« kunder ind i butikken igen.

»Vi arbejder meget hårdt på at gøre os fortjent til at vinde kunderne tilbage. Vi har mistet IC Companys, og vi mener, at vi eksempelvis har rammerne, som i dag passer utroligt godt til et brand som Inwear,« siger Kristian Andersen.

I Bella Centers korridorer arbejdes der også hårdt på at vinde »By Malene Birger« tilbage til modemessen, hvilket vil blive set som et symbol på nye og bedre tider for det trængte gamle messecenter.

De vanskelige tider hos Bella Center står i kontrast til en af de andre messer under modeugen. Fra Gallery i Forum på Frederiksberg lyder det, at antallet af besøgende er vokset fra 8.451 i 2008 til 12.684 ved den seneste modeuge i februar. I samme periode er antallet af modemærker på messen øget fra 220 til 370 i dag.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere