Del : SMS
Berlingske Business

Bang & Olufsens ungesatsning æder luksus-produkterne

pix_ beoplay
Overskrift
Adm. direktør Tue Mantoni med en Beolit fra Play-serien i favnen. Foto:
 

Den noget billigere Play-serie, der særligt har været henvendt til unge, har nu så stor succes, at den begynder at æde af salget på Bang & Olufsens flagskib, luksusprodukterne i AV-serien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bang & Olufsen har alle dage været synonym med stilfuld elektronik i luksusklassen.

Som noget nyt begyndte selskabet dog sidste år at satse på et yngre segment med de noget billigere produkter i Play-serien. Nu går salget med ungesatsningen så strygende, at det begynder at æde sig ind på luksusprodukterne i den traditionelle AV-serie, der blandt andet dækker over Beolab.

Omsætningen i AV-linjen faldt til 817 millioner kroner, hvilket svarer til et fald på 14 procent. Bang & Olufsen svinger dog samlet salg op i et plus på 5,5 procent gennem netop Play-serien, der sammen med bil-lydanlæggene hos B&O Automotive står for fremgangen.

Ifølge Bang & Olufsens administrerende direktør Tue Mantoni er en af hovedårsagerne til, at den vigtige AV-linje nu skuffer netop, at salget af den i B&O sammenhænge billige Play-serie går så godt.

"AV-segmentet faldt af følgende tre grunde: For det første har Bang & Olufsens succes med den nye generation af innovative produkter påvirket salget af ældre produkter negativt. For det andet har vores beslutning om at gå fra et master dealer set-up til direkte distribution i udvalgte BRIK-markeder medført et fald i omsætningen. For det tredje viser en detaljeret analyse af resultaterne hos Bang & Olufsens netværk af uafhængige forhandlere, at en gruppe af forhandlere klarer sig betydeligt dårligere end resten af netværket," siger Tue Mantoni i B&Os halvårsregnskab.

Bang & Olufsens Play-serie omsatte i andet kvartal for 159,3 millioner kroner, hvilket overraskede analytikerkorpset i SME Direkts median af forventningerne til salget, der lød på 151 millioner kroner.

I de godt ni måneder, at Play-serien har været på gaden, har Struer-virksomheden lanceret seks produkter i Play-familien: BeoPlay A9, BeoPlay V1, BeoPlay A3 og A8 samt Beolit 12 og Playmaker.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere