Del : SMS
Berlingske Business

»Auktionssalen mindede om folkekirken. Mange sæder var tomme«

Minkauktion hos Kopenhagen Fur
Alt er udsolgt ved årets første og rekordstore minkauktion, hvor pelsdyravlere i løbet af den seneste uge har sat over syv millioner minkskind til salg. Tilfredshed hos minkavlerne trods det, at prisen er langt under sidste års priser.BV:Minkauktion hos Kopenhagen Fur søndag d.9.februar 2014 i Glostrup., (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2014) Foto:

Kopenhagen Fur lokker med usædvanligt lukrative kreditter for at få pelsindkøbere til at købe skind igen. Manøvren vil sparke benene væk under kapitalsvage konkurrenter og cementere pelshusets position som verdens største. Sådan lyder kalkulen fra topchef Torben Nielsen efter en usædvanlig uge i koncernens historie.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis Glostrups indbyggere de næste dage lugter minkskind flere steder, end de er vant til, så er der en forklaring.

Pelskoncernen Kopenhagen Fur har banket på døren hos de naboer i Glostrup og omegn, der har tomme bygninger til rådighed. Her kommer koncernen til at opmagasinere millioner af minkskind, som den pludselig har fået svært ved at sælge.

For at sparke gang i salget er storkunderne – højst usædvanligt – blevet tilbudt hele syv måneders rentefri kredit i stedet for de normale tre uger. Branchens banker heriblandt Nordea har stillet kreditter på i nærheden af en mia. kroner til rådighed i en aftale, der koster de danske pelsdyravlere et tocifret millionbeløb i renter, erfarer Berlingske Business. Den slags tiltag tvinger samtidig pelskoncernen til at søge hjælp hos naboerne. For avlerne og Kopenhagen Fur beholder de solgte skind på lager, til kunderne har betalt for varerne. Alt andet er for risikabelt.

»Vi har lejet bygninger rundt om i Glostrup. Desuden har vi betydelig lagerkapacitet i Hong Kong, og vi flyver nu en del skind dertil efter aftale med kunderne. Vi skal nok klare det. Men det er nogle store udfordringer,« siger Torben Nielsen, topchef hos Kopenhagen Fur, som Berlingske Business møder hos pelshuset, der bor på en villavej i Glostrup.

Minkauktion hos Kopenhagen Fur

Torben Nielsen har de seneste dage håndteret en noget uvant situation for det succesfulde danske pelsauktionshus, der seneste regnskabsår solgte for rekordhøje 13,3 mia. kroner. Denne vinter ville kunderne pludselig ikke længere købe skindene efter prisernes himmelflugt. De første signaler om en hård opbremsning i markedet fik Kopenhagen Furs ledelse i december ved en mindre auktion. Midt i januar stod det klart, at pelsindkøberne var særdeles skeptiske, og at mange af dem ville blive hjemmefra februarauktionen i Glostrup. Særligt kinesernes lagre bugnede efter en halvsløj sæson, og hvorfor så tage til Glostrup for at købe endnu flere skind? Det strammede til, og stemningen var langtfra så god som vanligt, da auktionarius slog sit første slag med hammeren under februarauktionen.

»Auktionssalen mindede om den danske folkekirke. Der var mange tomme sæder,« siger Torben Nielsen, der har stået i spidsen for koncernen siden 1993 og stort set kun har oplevet succes.

Et markant prisfald var uundgåeligt. Markedet er overmæt, og gennemsnitsprisen på et dansk minkskind drattede under auktionen til 366 kroner, mens det for udenlandske minkskind endte på 293 kroner, hvilket er noget under sidste sæsons rekordniveau på samlet 612 kroner.

15BUSPels.jpg

Prisen ville være nået længere ned, hvis ikke Kopenhagen Fur havde besluttet sig for at give markedet kunstigt åndedræt. De tidligere meget købeivrige kinesere skulle pludselig lokkes til Glostrup. Både auktionshuset og ejerne, 1.500 danske pelsdyravlere, er økonomisk bedre polstret end de øvrige i markedet efter en stribe fede år. På den baggrund traf ledelsen i Kopenhagen Fur to afgørende beslutninger, som skulle få så mange kunder som muligt til at købe en billet til Glostrup. De brød med tidligere tiders princip om maksimalt at acceptere et prisfald på 20 til 25 procent, og de gik til bankerne for at få uhørt lukrative kreditter stillet til rådighed.

»Der har været en stiltiende aftale mellem køber og sælger om, at vi forsøger at have en glidende udvikling og derfor kun går med til prisfald på 20 til 25 procent. Men vi kunne mærke på vores kunder, at hele markedet var ved at gå i stå. Vi fornemmede en meget stor usikkerhed, og at priserne nok skulle længere ned, end vi var vant til,« siger Torben Nielsen.

Helt usædvanligt valgte I at fortælle om jeres salgspolitik inden auktionen. Hvorfor?

»Vi fortæller normalt aldrig om vores salgspolitik. Men ved at gå ud og fortælle kunderne, at vi ville møde markedet uanset pris, om vi så skulle 50 eller 60 procent ned, så fik vi en reaktion. Vi fortalte, at vi ville møde markedet, og på den måde tvang vi kunderne til at komme. For hvis konkurrenten kommer og køber billige skind, så duer det jo ikke, at man selv bliver hjemme,« siger Torben Nielsen.

Ifølge vores oplysninger har I sammen med banker stillet kreditter til rådighed til kunderne for samlet set i nærheden af en mia. kroner i syv måneder. Hvorfor?

»Vi gik til branchens normale finansieringskilder og fortalte, at vi var villige til at møde markedet uanset pris, og vi ville anbefale, at de ikke var karrige med at give deres normale kunder nye kreditter. Hvis de ikke lod dem arbejde sig ud af krisen, så ville risikoen for tab på udeståender være stort. Så længe en mand svømmer, så drukner han ikke.«

Syv måneders rentefri kredit til de største pelsindkøbere er noget helt andet end tre uger, som har været standard i årevis. Hvorfor gå så langt?

»Fordi vi har sæsonens sidste auktion i september, og vi har den politik, at vi gerne skal have udsolgt inden sæsonafslutningen. Det har vi for ikke at havne i samme situation, som vi var i i slutningen af 1980erne, hvor man lagde forfærdelig mange skind på lager, faktisk fem til seks mio. skind, i forsøget på at holde prisen. Vi har lært, at det er bedre at finde en markedspris og så foretage de nødvendige tilpasninger.«

Vil I tilbyde jeres kunder samme kredit til næste auktion i april, hvis det bliver nødvendigt for at få dem til at komme?

»Hvis situationen kræver det, så gør vi det. Vi er i den dejlige situation, at vi er velkonsoliderede. Så vi ryster ikke på hænderne.«

I har tiltro til, at I er mere kapitalstærke end de øvrige i markedet?

»Ja, vi er i en situation, hvor vi kan klare os med meget lavere priser end andre i branchen, og de meget lavere priser håber vi så vil slå mange udenlandske avlere ihjel – billedligt talt.«

mink

Du har tidligere sagt, at verdensproduktionen af skind skal ned fra 80 mio. skind årligt til måske 50 mio. skind. Hvem bliver hårdest ramt af det?

»Mens priserne er gået op, har vi set kinesere, østeuropæere, russere og rigmænd fra Kasakhstan opføre kæmpefarme, hvor de producerer en eller to millioner skind om året. Vi har set tusindvis af små kinesiske avlere jage ænder ud af burene og smide mink ind i stedet for. Det gode er, at det, som kommer let, går let. De ryger hurtigst ud af markedet, er jeg sikker på, for de har produceret elendig kvalitet.«

Der er fire auktionshuse i verden, og I er størst. Bliver I ved med at være det, nu hvor markedssituationen ændrer sig?

»Ja, jeg tror, at vi vil vokse, fordi vi får flere skind fra udlandet, og fordi vi basalt set er effektive og konkurrencedygtige, og så tror jeg også, at vi vil se, at der bliver færre auktionshuse at sælge skind på. Der er fire auktionshuse i dag, heraf to i Nordamerika. Jeg tror, at det er ét for meget,« lyder det fra topchefen.

Trods prisfald forventer Torben Nielsen, at Kopenhagen Fur vil cementere sin position som verdens største pelsauktionshus og erobre en større markedsandel end de nuværende 55 procent af markedet.

»Vi kæmper for at blive endnu større, og det ville være rart, hvis vi, når det hele er overstået i næste sæson, kan komme op på 60 procent af markedet,« siger han.

Markante prisstigninger har hjulpet Kopenhagen Fur til bemærkelsesværdige vækstrater siden årtusindeskiftet. Alene de seneste tre år er omsætningen vokset fra 7,1 mia. kroner til 13,3 mia. kroner, og størstedelen af salget er gået til det kinesiske marked.

13BUSPelsdyrcenter-Vestjy#2.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere