Del : SMS
Berlingske Business

Arabisk ejer vil forvandle Georg Jensen

Arabisk ejer vil forvandle Georg Jensen
Georg Jensens nye bestyrelsesformand, Hazem Ben-Gacem, var i går i København, hvor han for første gang fortalte om fremtiden for det danske designikon.

En satsning på flere armbåndsure, flere produkter til mænd og dyre guldsmykker til rige asiater skal bane vejen for et dobbelt så stort Georg Jensen som i dag. Det fortæller sølvsmedjens nye arabiske ejer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Inden fem år skal Georg Jensen nå en dobbelt så stor omsætningen som i dag.

Med den rettesnor forsøger sølvsmedjens nye arabiske ejer at puste selvtillid og vækstdrømme ind i den hårdt plagede danske virksomhed, der ikke har nydt smagen af succes i mere end et årti.

»Jeg forventer, at vi kan fordoble omsætningen hos Georg Jensen inden for fem år. Hvis ikke det sker, vil jeg blive meget skuffet,« siger Hazem Ben-Gacem, ny bestyrelsesformand for Georg Jensen og europæisk investeringschef for sølvsmedens nye ejer, den Bahrain-baserede kapitalfond Investcorp.

Han er lige landet fra kapitalfondens kontor i London og klar til endnu et bestyrelsesmøde hos den danske sølvsmedje på Frederiksberg med 109 år på bagen. Inden mødet stiller han op til et interview med Berlingske Business om hans intentioner med det danske designikon. Georg Jensen er intet mindre end virksomhed nummer 140, som den stenrige kapitalfond har købt gennem de seneste 30 år. Under interviewet fremhæver Hazem Ben-Gacem flere gange Georg Jensens »imponerende arv, DNA, vigtige danske rødder og designtraditioner«. Men han løfter også sløret for, hvad Georg Jensen skal leve af i fremtiden.

»Georg Jensens vækst skal baseres på en kombination af butiksåbninger, nye markeder og et udvidet sortiment,« siger Hazem Ben-Gacem og sender et umisforståeligt signal om, at mange af selskabets nye kunder skal findes uden for Europa og USA.

»Den kedelige realitet er, at hvis vi ser på Europas og Nordamerikas økonomiske udvikling de næste ti år, så skal vi være heldige, hvis vi vil se en årlig vækst på fire procent. Tre procent er måske mere realistisk. Hvis vi i stedet ser på andre dele af verden som Latinamerika, Centralasien, Mellemøsten og Sydøstasien, så er der mange økonomier, hvor væksten i BNP ligger over ti procent,« siger han som forklaring på, hvorfor det er nødvendigt at sende Georg Jensen ud i verden på ukendte markeder.

»Når velstanden stiger i befolkningerne, så begynder mænd at give gaver til konen og gaver til sig selv. Det er en udvikling, vi vil se på masser af markeder de næste år, og Georg Jensen skal selvfølgelig være tilstede på flere af de markeder og udnytte de velstandsløft, som er på vej,« siger bestyrelsesformanden, der i sine midttyvere blev ansat hos Investcorp i London i 1994.

Asien er glad for guld

Alene i Kina har Georg Jensen potentialet til at nå en milliard kroner i omsætning på sigt, vurderer Hazem Ben-Gacem. Det er mere end selskabets totale omsætning, som i seneste regnskab landede på 914 mio. kroner.

Asiaterne har anderledes smag end europæerne, og det skal Georg Jensen tilpasse sig, lyder Ben-Gacems analyse.

»I Asien er der en særlig præference for guld. Det ser du på flere markeder. Særligt i Indien er de enormt glade for guld – ikke alt guld, men 24 karat. Så vi bør have smykkekollektioner af guld, der har dansk Georg Jensen-DNA og design i sig, men som samtidig kan tilfredsstille den lokale smag,« siger bestyrelsesformanden.

Der er flere huller i Georg Jensens nuværende sortiment, mener Hazem Ben-Gacem, der allerede har godkendt to væsentlige udvidelser af Georg Jensens produktpalet.

»Inden for armbåndsure kommer vi til at tilbyde en bredere og stærkere kollektion, og så vil vi fremover satse på accessories til mænd. Hidtil har vi kun haft manchetknapper, men Georg Jensen skal til at sælge produkter som pengeklips, kuglepenne og tegnebøger til mændene,« siger bestyrelsesformanden.

Han udelukker, at Georg Jensen skal sænke priserne for at gøre sig mere attraktiv over for et større publikum. Situationen er snarere omvendt. »Der er nogle produkter med lave prispunkter, som underminerer brandet i dag, og dem vil vi skille os af med,« siger han,

Partnerskaber

Bestyrelsesformand Hazem Ben-Gacem fortæller, at han har stor tillid til, at Georg Jensens topchef gennem mere end fem år, Ulrik Garde Due, er den rette til at lede virksomheden videre. De to parter har sammen med bestyrelsen lagt en seksårig vækststrategi, som endnu ikke er offentliggjort. Af den fremgår det, at Georg Jensens ekspansion fortsat skal sikres via partnerskaber på markeder, hvor Georg Jensen skal ekspandere.

Da Investcorp købte Georg Jensen sørgede kapitalfonden for at indfri al bankgæld, og den danske virksomheds fremtidige afkast går derfor 100 procent til udvikling af Georg Jensen. Tilmed står Investcorp klar til at levere yderligere kapital, hvis det skal blive nødvendigt for Georg Jensen, der har haft store problemer med indtjening det seneste årti.

»Vi står klar med kapital, sparring og tålmodighed,« siger Hazem Ben-Gacem.

Investcorp købte Georg Jensen i november 2012 for cirka 800 mio. kroner af Danmarks største kapitalfond Axcel.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere