Del : SMS
Berlingske Business

Apple en dyr men dejlig partner for B&O

pix-applejobs-biz
Apple har i årevis været en gentagen kandidat til titlen som verdens mest cool og succes- fulde brand – ikke mindst fordi Apple fik gjort digital musik let tilgængelig i netbutikken iTunes. Herfra flyttes den over på de bittesmå iPod-afspillere, som Apple-boss Steve Jobs her præsenterer. Men skal musikken spilles ud i rummet, og ikke blot i høretelefoner, træder andre firmaer til med løsninger – og her skal B&O dyste med lydeksperter som Bose, Denon og Creative, der også er officielle Apple-partnere. Arkivfoto: Ryan Anson

B&Os partnerskab med Apple er langtfra unikt. Danske Libratone har også en aftale med æblefolket og fortæller om et dyrt samarbejde - der til gengæld sender de helt rigtige signaler til omverdenen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med et partnerskab med unge, smarte og succesfulde Apple signalerer 85-årige Bang & Olufsen, at Struer-virksomheden er inde i varmen hos et af verdens allerstørste og mest moderne brands.

Omtalen og eksponeringen mod Apples store kundeskare kan blive guld værd for den danske elektronikproducent, hvis de to går godt i spænd, lyder det fra flere analytikere, efter B&O har fortalt om forholdet til Apple.

Men det er stadig uvist, om det kan udvikle sig til et lykkeligt ægteskab for begge parter.

Mantoni_Business

Indtil nu har Apple blot åbnet døren på klem, og B&O har i dag kun produkter i 10-15 Apple-butikker ud af 288 i USA. Senere kommer der »en håndfuld« B&O-produkter i europæiske Apple-butikker, oplyser B&O.

Men præcis hvor mange butikker B&O skal ud og ligge i, kan den danske koncern ikke oplyse, og det et også et åbent spørgsmål, om B&O på noget tidspunkt skal sælges fra alle amerikanske Apple-butikker. B&O har heller ikke nogen aftale om, at komme til at ligge i Apples mange nyåbnede butikker i Asien.

»Med hensyn til omsætningen i Apple har vi ikke store forventninger på den korte bane,« lyder det fra B&Os kommunikationschef Tommy Jakobsen - der samtidig fortæller, at B&O ikke vil oplyse om Apple-aftalens konkrete indhold.

pix-apple

De vage meldinger om det nye teknologi-ægteskab er naturlige. For Apple lover ikke hvem som helst hvad som helst, lyder det fra den danske højttalerproducent Libratone, som slap gennem Apples nåleøje i november.

»De er benhårde. De har kun produkterne inde i butikkerne så lang tid, at de kan se, at kunderne gerne vil købe dem,« siger Fritz Andersen, adm. dir. i Libratone om, hvor længe Apple har sagt ja til at forhandle hans højttalere med ny trådløs teknologi.

»Vi har ikke fået en aftale på flere år. Sådan laver de ikke aftaler,« konstaterer han.

pix-B&O-biz

Selv om samarbejdet kan blive afbrudt hurtigt ved vigende salg er Libratone meget tilfreds med sin kontrakt og med Apples behandling af virksomheden. Effekten af omtalen og eksponeringen sammen med Apple betegner Fritz Andersen som »enorm«. Han lægger dog ikke skjul på, at Apple også kan være en dyr og krævende partner.

»Vi har oplevet en fantastisk imødekommenhed. Apple er kun en hård hund, hvis man ser på deres krav til margin. De har nogle ret skrappe indtjeningskrav per hyldecentimeter,« siger Fritz Andersen og fortæller, at Apple tager en meget stor bid af kagen, uanset hvem selskabet samarbejder med.

BangOlufsen_Business

Tilmed må man som Apple-partner leve med, at man langt fra er den eneste, som giganten inviterer indenfor.

»Der er masser af partnere, der sælger alt muligt gennem Apple-butikkerne. Det drejer sig om alle mulige forskellige høretelefoner og andet, som spiller sammen med Apples produkter,« siger Fritz Andersen.

Et kig på listen over partnerskaber indikerer, at B&O næppe kommer til at føle sig alene i Apples populære butikker. Listen tæller i dag Creative, Bose, JBL, Denon, B&W og en række andre producenter af forbrugerelektronik.

Se TV: B&O i større samarbejde med Apple

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere