Del : SMS
Berlingske Business

Amerikansk interesse for dansk design i vækst

Den berømte danske møbelarkitekt Finn Juhls møbler
Den berømte danske møbelarkitekt Finn Juhls møbler Foto:

Prisen på dansk design i udlandet er på vej op og vil bryde 100.000 dollar-barrieren, vurderer auktionsekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Set i sammenligning med andre dele af markedet for designmøbler anses dansk design stadig for at være prismæssigt overkommeligt.

Sådan fortæller Richard Wright, stifter af auktionshuset Wright, der fra sin base i Chicago holder to årlige auktioner over skandinavisk design, i en mail til Politiken, der søndag skriver, at amerikanere i stigende grad har fået blod på tanden, når det gælder dansk design.

- Jeg tror også, det er derfor, at der ikke rigtig har været nogen markante prisfald på danske designklassikere under den økonomiske krise. Køberne føler, at de får noget for pengene, tilføjer Richard Wright.

På Wrights seneste auktion over danske møbler blev der ifølge Politiken blandt andet solgt en sofa af Finn Juhl til 37.500 dollar eller omkring 213.000 kroner og otte kohornstole designet af Hans Wegner til 45.000 dollar eller cirka 250.000 kroner, inklusive hammerslagsgebyret på 25 procent.

Richard Wright vurderer, at priserne på de danske møbler stille og roligt er på vej op.

- De rigtige sjældenheder vil nå et helt andet prisniveau, i takt med at markedet modnes. Ligesom med fremragende fransk og italiensk design vil vi se skandinavisk design bryde 100.000 dollar-barrieren – måske endog med en god del, skriver han.

Professor på handelshøjskolen Copenhagen Business School (CBS) Per H. Hansen, der har skrevet flere bøger om moderne dansk design, mener ligeledes, at de rigtige kvalitetsting fra dansk designs guldalder har klaret krisen godt og opnår stigende priser.

Dog har han svært ved at se en dansk designklassiker blive solgt for mere end 100.000 dollar lige foreløbigt.

- Dansk design har været lidt underkendt internationalt. Men det er der ved at blive lavet om på nu, siger han til Politiken og tilføjer, at politikerne og brancheorganisationer burde udnytte udviklingen:

- Fortællingen om »Danish Modern« kan bruges til at brande danske møbler og design. Det kan gøres meget mere effektivt, end det bliver gjort i dag.

BNB

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere