Del : SMS
Berlingske Business

Amerikanerne klar til at gå "shop-amok"

Pix-BLACK FRIDAY
Der var kø uden for stormagasinerne i New York sent i går aftes, hvor alle ventede på, at "Black Friday" salget skulle starte ved midnat. Foto:

Det er årets største shopping dag i USA i form af "Black Friday". Alle venter med spænding på, om købelysten i år bliver lige så stor som sidste år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Amerikanerne har kridtet skoene og pudset kreditkortene, for i dag er det ”Black Friday”, der er landets suverænt største shoppingdag.

Den ligger altid lige efter Thanksgiving, og det er dagen, hvor butikkernes hylder vælter frem med nye og superbillige tilbud. Alle butikker åbner tidligt her til morgen og lukker først et døgn senere.

For detailhandelen er de næste dage uhyre vigtige. Det er nu årets omsætning skal reddes i land. Men allerede ved midnat tog mange amerikanere forskud på glæderne med store køer uden for butikkerne, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Se også: Så går amerikanerne shop-amok

For nogle var det lige så vigtigt bare at se det store shopping-show starte.

”Jeg kan lide at se vanviddet, ærligheden,” siger Jon Stroker fra Littleton, New Hampshire.

De amerikanske butikker kan på ”Black Friday” og den efterfølgende ferie tjene op mod en tredje del af årets omsætning. Men spørgsmålet er, om forbrugerne denne gang går lige så meget "shop-amok" som tidligere. De amerikanske forbrugere går ind til perioden mere nervøse end sidste år. De er fortsat bekymret for arbejdsløshed og skattestigninger fra det nye år.

Den amerikanske detailhandelsorganisation The National Retail, spår, at i år vil 147 millioner amerikanere gå på glubske indkøb i butikkerne hen over den næste weekend. Det vil i givet fald være fem millioner færre end sidste år. Organisationen tror på en stigning i det amerikanske detailsalg på 4,1 pct. frem mod jul. Det er en mindre fremgang end sidste år.

Senior makroanalytiker i Jyske Bank Kim Fæster siger, at spørgsmålet er, om den stigende optimisme blandt forbrugerne sætter sig i købelysten.

"Meningsmålinger har vist lyst til at skrue op for gavebudget, men i løbet af weekenden får vi meldinger om købelysten," siger Kim Fæster.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere