Del : SMS
Berlingske Business

American Apparel går konkurs efter dalende salg og pinlige sager

US-
American Apparel er blandt andet kendt for at benytte deres ekspedienter som modeller. Foto:

American Apparel planlægger at indgive en konkurs-begæring mandag. Butikslukninger og afbetaling af gæld skal redde den skandaleramte amerikanske butikskæde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den før i tiden så hippe amerikanske tøjkæde, American Apparel, indgiver konkursbegæring mandag.

Meldingen kommer efter en længere periode, hvor faldende salg, voksende gæld og dårlige sager har forfulgt virksomheden.

American Apparel håber at komme tilbage i spillet efter konkursen ved at lukke butikker og nedbringe gæld. Kreditorerne giver længere snor til virksomheden i forbindelse med konkurserklæringen. Det er den særlige amerikanske konkurslovgivning, som tillader virksomheder at restrukturere og opbygge virksomheden på ny.

H-M-SALES

Salget er faldet markant - især i løbet af det sidste års tid, 17 pct. dykkede det, hvis man sammenligner andet kvartal i år med andet kvartal i 2014. Tøjkæden fra Los Angeles har længe overlevet ved hjælp af kapitalindsprøjtninger. I december 2007 var en aktie i American Apparel 15,80 dollar værd, fredag den 2. oktober var prisen nede på 11 cent.

Upassende opførsel førte til fyring

Dårlige sager har forfulgt tøjkæden i flere år. Virksomhedens grundlægger, Dov Charney, skabte vild kaos, da anklager om upassende opførsel og retssager forfulgte ham. I december 2014 måtte han tage konsekvensen og forlade American Apparel.

Det er ikke første gang, at American Apparel har være ude i et stormvejr. De mere forretningsmæssige problemer begyndte i 2009, hvor halvdelen af medarbejderne på fabrikken i Los Angeles måtte fyres, fordi de ikke var autoriserede til at opholde sig i USA.

08BUSoutlet#2.jpg

Det betød, at der skulle ansættes og oplæres nye medarbejdere, hvilket resulterede i forsinkede leveringer til butikkerne. Et år efter steg bomuldspriserne, hvilket gav tøjkæden endnu flere udgifter, og de måtte låne sig ud af problemerne.

Den daværende direktør Dov Charneys ekshibitionistiske opførsel med sexsnak, provokerende fotoskydninger i hans kælder, og det faktum, at han sommetider gik rundt på fabriksgulvet kun iført underbukser, skræmte lånerne væk.

Dov Charneys farverige livsstil gik ellers i årevis godt i spænd med virksomhedens brand, men pludselig en dag gik han over grænsen, da han i 2004 onanerede foran en journalist, som skulle interviewe ham.

CHINA-ECONOMY-OUTPUT

De følgende ti år forfulgte anklager om sexchikane mod kvindelige medarbejdere Charney. I sidste ende blev det for meget for bestyrelsen, da det kom frem, at Charney havde sendt nøgenbilleder af en ekspedient i omløb og havde misbrugt virksomhedens penge, og Charney måtte gå af som adm. direktør.

Håbet om en frisk start

Den nye adm. direktør, Paula Schneider, har siden januar 2015 forsøgt at give virksomheden førstehjælp ved at strømline produkterne og nedbringe udgifter. Hendes initiativer har dog ikke haft det ønskede resultat, og det fører nu til konkursbegæringen.

Tøjbutik


Fordelene ved konkurs-begæringen er til at få øje på. Et antal af retssager mod virksomheden vil blive forsinket, og American Apparel vil generelt få mere luft til at få den finansielle situation under kontrol.

American Apparel begyndte som en T-shirt butik i 1989 i Los Angeles. Med disco-bukser og body-stockings definerede tøjkæden tøjstile i 90erne og de tidlige 00ere.

q

Butikskæden har været progressiv omkring forskellige mærkesager og har blandt andet kæmpet for vielser mellem folk af samme køn. American Apparel har også forsøgt at redefinere skønhedsidealer ved at bytte professionelle modeller ud med ekspedienter i deres kampagner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere