Del : SMS
Berlingske Business

Abonnements-ordninger spirer frem overalt

aa

Efterhånden har samtlige brancher meldt sig som spillere på abonnementsmarkedet. Senest er Interflora hoppet med på »megatrenden,« der er en del af den abonnementsrevolution, som vi lige nu oplever, forklarer ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er snart ikke den ting, man ikke kan få en abonnementsordning på. Bøger, musik, tv, grøntsager og underbukser tæller blot nogle af de ting, der er ved at revolutionere abonnementsmarkedet, som førhen begrænsede sig til bl.a. avis- og mobilabonnementer.

Nu kommer turen så til blomsterne. Interflora netop offentliggjort et nyt site, Posy by Interflora, som er en hjemmeside, hvor folk kan tegne et abonnement, der sikrer dem friske blomster på daglig, ugentligt eller månedlig basis.

»Interflora har indledt en ny strategi, hvis omdrejningspunkt er at få blomster ind i et mere boligorienteret univers. Som led i det har vi netop lanceret Posy by Interflora, der er et site, hvor blomster er tilpasset danske hjem og følger de sidste nye trends boligindretningsmæssigt. På samme måde som møbelindustrien har fornyet sig, følger blomsterindustrien nu med,« siger Søren Flemming Larsen, adm. direktør, Interflora.

Mors Dag

Forud for lanceringen af Posy by Interflora fik blomsterkæden foretaget en omfattende analyse af sine kunders adfærd og ønsker. Analysen pegede i retning at, at virksomheder og privatpersoner søger efter nye måder at handle blomster på.

»Med Posy tester vi udseende på buketterne samt priser og frekvens. Posy henvender sig til en yngre og mere trendsættende målgruppe - primært de 20-40årige kvinder, der interesserer sig for interiør og indretning,« forklarer Søren Flemming Larsen.

For at ramme netop den målgruppe har Posy by Interflora indledt et tæt samarbejde med de nogle af de største bloggere og stylister. Man vil derfor ikke, i første omgang, støde på markedsføring andre steder end de sociale medier Instagram, Pinterest, Facebook og hos bloggere, der reklamerer for buketterne, siger Søren Flemming Larsen.

BM

Men det er ikke kun de indretningsinteresserede, der er får mulighed for at tegne et blomsterabonnement. Fra april åbner også Interfloras primære hjemmeside op for abonnementsløsninger, og det bliver ikke kun blomster, man kan få som fast levering.

»Herrebuketter har også min helt store interesse, de indeholder vores egen ASK, premium-øl og spiritus. På onsdag har vi en stor workshop, hvor vi skal tale om mulige abonnementer. Vi forestiller os, at der kommer til at være ca. ti-15 forskellige abonnementer, som indeholder blomster, vin, champagne, chokolade og meget mere.«

Abonnementsrevolution

Morten Suhr Hansen, adm. direktør i Subscrybe, er fortaler for abonnementsløsninger. Hans daglige arbejde består dog også i at udvikle nye og eksisterende abonnementsvirksomheder, så »helt upartisk er han ikke,« fordi »abonnementer er hans mission, og han er glad hver gang et produkt udbydes i abonnementsform.« Abonnementsordninger skaber, ifølge Morten Suhr Hansen, »convenience.« Det engelske udtryk bruges i forbindelse med travle og bevidste forbrugere, der gør hverdagen mere bekvemmelig ved at erhverve sig løsninger så som abonnementer, der kan spare dem tid.

»Abonnementer reducerer kompleksitet. Forbrugerne behøver ikke tænke over, hvor de skal købe forskellige ting. Samtidig er det til stor gavn for virksomhederne, fordi de opnår loyalitet fra kundernes side,« siger han.

Morten Suhr Hansen mener, at vi lige nu er vidne til en »abonnementsrevolution.« På medieområdet sker der rigtig meget – Spotify har vænnet folk til at skifte cd’en ud med et abonnement på musik, Netflix har overbevist mange om, at streaming-tv er en bedre løsning end flow-tv. Mofibo beretter om, at 100.000 brugere har vendt papirudgaven af bøgerne ryggen til fordel for et abonnement på e-bøger. Dertil kommer, at abonnementsløsninger på fysiske produkter slet ikke er blevet nævnt. Årstiderne står bl.a. for at levere fødevarer på abonnementsbasis.

»Abonnementsordninger er en megatrend på forbrugerområdet. Det er umiddelbart svært at se virksomheder, der ikke ville have gavn af at tilbyde abonnementsordninger,« mener Morten Suhr Hansen.

Abonnementer skaber bekvemmelighed for forbrugerne, fordi det er nemt og fungerer uden besvær, forklarer Morten Suhr Hansen.

Selvom abonnementsordninger lyder fristende og lette at tilgå, skal man alligevel være påpasselig, inden man tegner et, fastslår Morten Suhr Hansen.

»Kunderne skal være opmærksomme på, hvilke produkter de abonnerer på. Med blomster er det meget gennemsigtigt, hvad man får, men nogle har måske tegnet abonnementer på flere digitale tjenester, og der kan forbrugerne hurtigt komme til at gå i fælden, hvor man abonnere og betaler for en masse, som man ikke bruger.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere