Del : SMS
Berlingske Business

Årsforhandlinger skader dansk dagligvarehandel

Årsforhandlinger skader dansk dagligvarehandel - 1
Dansk Supermarked, Coop og de øvrige dagligvarekoncerner bør ændre grundlæggende på deres samarbejde med leverandørerne. Sådan lyder et forslag fra interesseorganisationen DLF, som repræsenterer leverandører som Carlsberg, Arla, Nestlé og en lang række andre. Foto:

Leverandørerne til de danske supermarkeder finder det uhensigtsmæssigt at forhandle priser og vilkår hvert eneste år. Efter åbne konflikter mellem Coop, Carlsberg og Arla foreslår leverandører en ny forhandlingsmodel.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dansk Supermarked, Coop og de øvrige dagligvarekoncerner bør ændre grundlæggende på deres samarbejde med leverandørerne. Sådan lyder et forslag fra interesseorganisationen DLF, som repræsenterer leverandører som Carlsberg, Arla, Nestlé og en lang række andre.

Blandt leverandørerne er der utilfredshed med, at de hvert år under månedlange forhandlinger skal måles og vejes hos supermarkederne. Først efter forhandlinger af tre til fire måneder varighed ved leverandørerne, om de er købt eller solgt.

Den slags nervekrig i månedsvis mellem samarbejdspartnere er uhensigtsmæssig, og den bør derfor ikke kommer hvert efterår. Det mener direktør Niels Jensen, direktør i DLF – Dagligvareleverandørerne.

»Som situationen er nu, kommer der nogle kunstige stop i samarbejdet mellem leverandører og detailhandelen hvert år på to, tre eller fire måneder, hvor forhandlingerne pågår. Det er ærgerligt, for det sætter udviklingen af samarbejdet og produktinnovation på standby, og det er samlet set ikke godt for branchen,« siger Niels Jensen.

coop

For at sikre danskerne de bedste priser på dagligvarer er der behov for tilbagevendende forhandlinger, erkender han. Men forhandlingerne bør foregå mere konstruktivt.

»Det vil være bedre med mere rullende forhandlinger, og det skal der være, fordi forbrugerne ændrer adfærd og behov over tid. Hvem siger, at forbrugerne skifter adfærd hvert år 1. januar, og at vi derfor skal forhandle hvert efterår, fordi det siger kalenderen? Det er en forhandlingsform, som jeg gerne vil rejse en debat om,« siger Niels Jensen.

Han fortæller, at der i andre brancher end i dagligvarebranchen er en større tilbøjelighed til at finde mere pragmatiske modeller for genforhandling af samhandelsaftaler.

»Forhandlingsstrukturen er en af årsagerne til den manglende innovation og vækst i dagligvarebranchen. Når man hvert eneste år skal have en forhandling, som kan ende i konflikt, er det åbenlyst en uheldig forhandlingsstruktur. Desværre er strukturen meget udbredt, og den betyder, at innovationsprojekter står stille i tre til fire måneder, mens man venter på en afklaring,« siger Niels Jensen.

Konflikt i lys lue

Under krisen er indtjeningen i dagligvarebranchen gået ned, forhandlingerne er spidset til, og retorikken har fået et nøk opad.

Leverandørforeningen har det seneste halvandet år angrebet supermarkederne i fuld offentlighed og med et skarpere ordvalg end tidligere. Blandt andet har Niels Jensen kritiseret dagligvarekæderne for magtmisbrug og for at kræve, hvad der svarer til »beskyttelsespenge«, når de beder leverandørerne betale markedsføringstilskud for milliarder til tilbudsaviserne.

29BUSHoegsted-bagside.jpg
LÆS MERE : Coop tur-retur

De hårde meldinger i offentligheden har dagligvarekæderne på ingen måde været begejstret for, og i dag er Niels Jensen påpasselig med at male med den brede pensel, når han skal beskrive efterårets forhandlinger.

»Forhandlingsklimaet er meget hårdt for tiden. Men der er meget forskel fra leverandør til leverandør, og man skal passe på med at generalisere,« siger Niels Jensen.

Fredag kunne Berlingske Business fortælle, at Arla og Coop efter et år med uenigheder har sluttet fred, hvilket betyder, at samhandlen mellem Coop og Arla i 2014 kommer til at stige med et »betydeligt trecifret millionbeløb«. Dog står det klart, at konflikten mellem Coop og Carlsberg, som har sendt en lang række Carlsberg-produkter ud af Coops 1.200 butikker, stadig plager de to, og de er uvist, om de når en forsoning inden årsskiftet.

Coop har ikke ønsket at kommentere leverandørforeningens forslag om at gøre op med de årlige forhandlinger. Dansk Supermarkeds indkøbsdirektør ønsker heller ikke at stille op til interview om samarbejdet med leverandørerne. Dog oplyser Dansk Supermarked, at der ikke er problemer i samarbejdet med nøgleleverandørerne Carlsberg og Coop. Dansk Supermarked har netop afsluttet årlige forhandlinger med dem begge, hvilket betyder, at der for det næste år er aftalt priser, rammer og vilkår for samarbejdet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere