Del : SMS
Berlingske Business

7-Eleven vil være mere end bare en kiosk

12BUSPix1-7-Eleven.jpg
Chefen for 7-Eleven i Danmark, Jesper Østergaard (til venstre), og chefen for kæden på europæisk plan, Magnus Reitan, vil vænne danskerne til at købe sund mad i kædens butikker. Foto: Johnny Anthon Wichmann/Billedbyroet

Kan du vænne dig til at smutte ind i 7-Eleven for at købe en culottesteg eller en portion sicilianske kødboller med hjem til aftensmad? Det håber kædens danske direktør, Jesper Østergaard.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med liberaliseringen af lukkeloven kan 7-Eleven ikke længere leve af at have natten for sig selv. Fremover skal overskuddet sikres ved at sælge sunde måltider hele døgnet rundt, fortæller kædens danske direktør.

Gennem de seneste år har 7-Eleven øget udvalget af friske madvarer, og sortimentet rækker i dag langt ud over den franske hotdog. Det kommende år vil udviklingen fortsætte, og med tiden vil Jesper Østergaard gerne overbevise danskerne om, at alle døgnets måltider kan købes i 7-Eleven.

Den nye retning er en direkte konsekvens af den øgede konkurrence, som blev skabt med den liberaliserede og nærmest fraværende lukkelov, som i 2012 gav dagligvarebutikkerne tilladelse til at holde åbent hele døgnet.

Pics-Netto

»Inden ændringen af lukkeloven blev mange i vores branche reddet af, at folk handlede hos os i nød. Nåede man ikke at handle i supermarkedet, måtte man handle i 7-Eleven. Det kan vi ikke længere leve af, så nu må vi satse på kvalitet i stedet,« fortæller administrerende direktør Jesper Øster-gaard.

Tre år tilbage kom 15 procent af omsætningen fra varegrupper, som 7-Eleven kalder mad, bageri og varme og kolde drikke. Det er madvarer, der laves i butikkerne eller leveres friske. I dag kommer omtrent halvdelen af omsætningen fra de varegrupper, og Jesper Østergaard forventer, at op mod 70 procent af omsætningen i fremtiden vil komme ind den vej.

»Vi kan ikke differentiere os på en halv liter cola. Det store fokus på mad er den eneste rigtige vej for os at gå. Det er der, vi kan gøre det bedre end vores konkurrenter. Her kan dagligvarebutikkerne ikke hamle op med os,« siger han.

På en stor konference i Nyborg i sidste uge præsenterede 7-Eleven sine franchisetagere for de produkter, som de håber, kan vinde indpas hos sultne danskere i løbet af året. Her var blandt andet et bredt udvalg af sandwich, måltidssalater og færdigretter fra de prisvenlige Cofoco-restauranter, som Jesper Østergaard håber, kunderne vil tage til sig.

7-eleven holder døren på klem for andre benzinselskaber

På konferencen kunne han også afsløre, at 7-Eleven Danmark for første gang i kædens snart 22 år i landet er i stand til at præsentere et regnskab med overskud efter skat. Dermed kan man sende penge hjem til det norske moderselskab, Reitangruppen, som driver 7-Eleven i Skandinavien. Resultatet bliver først offentligt i begyndelsen af marts, når Reitangruppen, der blandt andet også ejer Rema 1000 og Uno-X, præsenterer sine samlede resultater i hovedkvarteret i Trondheim.

Nøglen til flere gode resultater i fremtiden er ifølge Jesper Østergaard, at 7-Eleven får succes med den gradvise omstilling fra kiosk til madbutik.

»Vi skal overbevise danskerne om, at vi kan levere de lødige, sunde alternativer. Især ser jeg, at der er et uopdyrket behov for lette aftensmadsløsninger, som vi meget gerne vil imødekomme.«

Kommer man ofte i 7-Eleven, vil man måske have opdaget, at flere butikker har indrettet vinduespartierne med borde og stole, og at montrerne med madvarer fylder endnu mere. Udtrykket hos de 192 danske 7-Eleven-butikker vil fortsætte med at ændre sig de kommende år.

»Vores butikker skal emme af mad og bagervarer. Man skal stadig kunne få tobak og batterier, men det er slet ikke det, der skal kendetegne butikkerne,« siger Jesper Østergaard.

»Inden for et par år er det også muligt, at der mange steder står folk ude bag disken og tilbereder friske måltider,« forklarer han.

28BUSNetto-forsiden.jpg

Mad på farten bliver i stigende grad acceptabelt, og det er helt i tråd med den udvikling, at 7-Eleven vælger at opruste på madfronten, siger detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia, Mette Skovgaard Frich.

»Der har længe været lavstatus omkring det at købe to go, men branchen har formået at bevise over for kunderne, at hurtig mad ikke nødvendigvis er lig med usund mad,« siger hun.

Skal 7-Eleven formå at placere sine færdigretter helt inde på spisebordene i de danske hjem, bliver udfordringen at forsikre kunderne om, at kædens produkter er lige så sunde og gode som de hjemmelavede retter, forklarer Frich.

»Der er stadig en stor udfordring i at overvinde den danske husmor eller husfar. Kæderne bliver meget hurtigt valgt fra, hvis det, de serverer, er dårligere end noget, kunderne selv kunne have lavet,« siger hun.

28BUSSide-4-5-Ny-evt.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere