Del : SMS
Berlingske Business

48 organisationer advarer mod hypermarkeder

Hypermarkeder
Arkiv Foto:

COOP Danmark, De Samvirkende Købmænd og 46 andre organisationer beder regeringen se bort fra Produktivitetskommissionens anbefalinger om en liberalisering af planloven, der kan bane vejen for hypermarkeder. Det samme gør Naturstyrelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Købmændene, cykelhandlerne, slagterbutikkerne og 45 andre fagorganisationer, der repræsenterer dansk detailhandlen, er i disse dage oppe på barrikaderne.

I klare vendinger advarer de miljøminister Kirsten Brosbøl (S) mod at følge Produktivitetskommissionens anbefalinger om en mere lempelig planlov, der skal bane vejen for kæmpe supermarkeder, de såkaldte hypermarkeder.

»Alle detailhandelseksperter mener, at det vil få meget, meget store konsekvenser for butikslivet i byernes bymidter, og for dagligevareforsyningen i landdistrikterne, hvis man tillader flere hypermarkeder i Danmark. Og det vil blive resultatet af en liberalisering af planloven,« siger administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd John Wagner.

bt

På mandag præsenterer den regeringsnedsatte Produktivitetskommission sin endelige rapport, og her vil kommissionen blandt andet anbefale, at politikerne giver tilladelse til, at der kan etableres nye hypermarkeder, og at dagligvarebutikker ikke nødvendigvis skal ligge i bymidten, som det er påkrævet i den nuværende planlov. Produktivitetskommissionen vurderer, at der er et potentiale for produktivitetsgevinster på op mod 1,6 milliarder kroner årligt i dagligvarehandlen gennem en lempelse af planloven, som blandt andet vil komme de almindelige danskere til gode ved billigere madvarer.

Men anbefalingerne er skabt på en helt forkert præmis, mener Naturstyrelsen, der ligesom de 48 organisationer også kæmper imod en mere lempelig plan. Dokumentationen om manglende produktivitet i dagligvarebutikkerne er simpelthen forældet, skriver Naturstyrelsen i et høringssvar til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som i et udkast til en rapport om fremtidens detailhandel netop anbefaler en lempelse af planloven.

Til Scanpix

»På baggrund af de tal, der ligger nu, kan vi ikke se, at der ligger en produktivitetsgevinst ved en lempelse af planloven. Vi skal et spadestik dybere og have mere dybdeborende analyser,« siger kontorchef ved Naturstyrelsen Hanne Kjær.

Hun henviser til, at Produktivitetskommissionens tal viser et minus i produktiviteten fra 1995-2000, mens de seneste tal fra 2002-2011 faktisk viser vækst i branchen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ønsker ikke at kommentere på deres foreløbige anbefalinger i rapporten, og miljøminister Kirsten Brosbøl, der har ansvaret for planloven, var ikke til at træffe for en kommentar mandag aften.

Formand for Produktivitetskommissionen, Peter Birch Sørensen, står stadig inde for anbefalingen en lempelse af planloven.

aa

»Vi bygger anbefalingen på en lang række forskningsstudier, og der er masser af dokumentation fra udlandet, der viser, at en restriktiv planlovgivning hæmmer produktiviteten i detailhandlen om omvendt, at der er bedre produktivitetsudvikling i lande med en mere lempelig lovgivning,« siger han.

Bilka er et eksempel på et hypermarked, der foruden at være et meget stort supermarked også karakteriseres ved, at man kan købe tøj og andre ting til hjemmet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere