Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

36-årig svensker skal løfte Lauritz.com ud af dyb krise

norberg krdj
Erik Norberg er ny administrerende direktør hos Lauritz.com. Han kommer fra en stilling som chef for det svenske lokalmedie Mitt. (Foto: PR-FOTO/Lauritz.com/Scanpix 2017) Foto:

Et i dansk sammenhæng fuldstændig ubeskrevet blad skal hive Lauritz.com ud af en historisk krise. 36-årige Erik Norberg har stor tro på auktionshusets fremtid.

Efter godt og vel fire måneders søgning har auktionshuset Lauritz.com fundet sin topchef. Den 36-årige svensker Erik Norberg skal fremover lede virksomheden, meddelte Lauritz.com ved middagstid tirsdag.

Tilbage i slutningen af marts oplyste auktionshuset, at den hidtidige chef, Mette Sundström, ville træde tilbage som adm. direktør, så snart en afløser var fundet.

Erik Norberg er et ubeskrevet blad i dansk sammenhæng. Hans foreløbige karriere har udspillet sig i det svenske medieliv, hvor han indtil november sidste år fungerede som CEO hos Stockholm-mediet Mitt I, hvor han stoppede før tid - og efter fælles aftale med ledelsen. Før det havde han arbejdet sig op igennem rækkerne hos den norske mediekoncern, Schibsted Media Group, hvor han nåede at opholde sig syv år.

»Erik Norberg har en meget kommerciel profil, et energisk drive og stor erfaring indenfor nethandel,« siger Lauritz.com stifter og bestyrelsesformand, Bengt Sundström, om sin nye direktør.

business

Det er næppe en underdrivelse at konstatere, at den 36-årige svensker står over for stribevis af udfordringer i det nye job. Siden den kaotiske børsnotering for 13 måneder siden, har auktionshusets kurs været i noget nær frit fald. Selskabets værdi er faldet med 60 pct. oven på et år, der har budt på en perlerække af dårlige nyheder for det populære auktionshus.

Mest presserende synes behovet for at forbedre økonomien at være. Egenkapitalen er slunket ind, og ved de seneste regnskaber er omsætningen tillige faldet, hvilket er en af den slags tilbageslag, investorer straffer notorisk hårdt på børsmarkedet. Den tidligere direktør, Mette Sundström, har måttet opgive gyldne vækstmål og tilbage i starten af året, så ledelsen sig nødsaget til at afskedige 15 pct. af medarbejderstaben for at skære ned på omkostningerne.

Derudover har en gammel lagerejendom på Rovsinggade i København udviklet sig til noget af en klods om benet hos Lauritz.com

10BUSRovsingsgade-68-2-1554.jpg

Før sommerferien kunne Berlingske Business videre afsløre, at det står temmelig ilde til med de mange partnerskaber, Lauritz.com har indgået, og hvis betydning man flere gange har understreget vigtigheden af.

»Hvis en partner ikke kan opfylde sine forpligtelser over for selskabet i forbindelse med en finansieringsaftale, og selskabet ikke er i stand til at kompensere for tabet, kan det have en væsentlig negativ indvirkning på Lauritz.coms forretning, driftsresultat og finansielle forhold,« stod der i det børsprospekt, Lauritz.com udarbejdede sidste sommer.

Et af de centrale spørgsmål har været, hvordan Lauritz.com vil få virksomheden til at vokse, og her har man de senere år søgt at udvide forretningen internationalt. Det er da også her, at Erik Norberg ser muligheden for at ekspandere, fastslår den nye direktør.

»Lauritz.com er en kæmpe spiller inden for auktionshandel, men jeg ser et kæmpe potentiale i at bringe internationaliseringen videre,« siger Erik Norberg i fondsbørsmeddelelsen tirsdag.

»Lauritz.com har skabt en unik brand-identitet ved at invitere alle til at sælge eller købe ved auktioner,« siger han.

Billede

Den nye direktør tiltræder formelt i begyndelsen af september, hvorefter Mette Sundström vil tage plads i bestyrelsen. Ifølge Lauritz.com vil Erik Norberg samtidig flytte fra Stockholm til København sammen med sin kone og to børn.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen