Del : SMS
Berlingske Business

1.600 discountsupermarkeder i Danmark og flere på vej

22BUSlidl-valby.jpg
Den nye Lidl på Sjælør Boulevard.

Discountkæderne fortsætter med at ekspandere og profilere sig, og det kan de også roligt gøre. Der er plads til mere discount i Danmark, mener ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Netto holder døgnåben, Rema 1000 vil minimere madspild, og nu åbner Lidl Europas grønneste butik i Valby. Det lader med andre ord ikke til, at nogen af spillerne på det konkurrenceprægede discountmarked har tænkt sig at opgive kampen om kunderne.

Ifølge tal fra Retail Institute Scandinavia har Lidl en markedsandel på 2,5 procent i Danmark, men ifølge Henning Bahr, som er direktør i Retail Institute Scandinavia og står bag prognosen »Dansk dagligvarehandelens tabere og vindere« vil Lidl æde markeds-andele på det danske marked.

»Vi kan se i vores tal, at Lidl udvikler sig ret fornuftigt. Når de laver flere butikker, får de fornuftige kundestrømme og en ganske pæn omsætning. Så jeg synes absolut, at Lidl har demonstreret, at de er relevante for den danske forbruger. Lidl ligner en vinder,« siger Henning Bahr.

22BUSFinn-Tang.jpg

Selv om nogle peger på, at der med sammenlagt knap 1.600 af de såkaldte lavpris-supermarkeder – Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Rema 1000 og Kiwi – er overkapacitet på markedet, mener ekspert i detailhandel og forbrugertendenser, Flemming Birch fra Birch & Birch, at der stadig er mulighed for vækst på markedet – og plads til den tyske kæde Lidl, som med nu 95 butikker i Danmark er den mindste af de seks kæder målt på markedsandele.

»De befinder sig på et vækstmarked i form af discount, men det er altså også et meget konkurrencepræget marked; det må man bare sige. Det er svært at sige, om de vil vokse, men jeg tror ikke, de får problemer med at fastholde deres andel,« siger han.

Og spørger man Lidls danske direktør, Finn Tang, har Lidl »stadig fuld pres på ekspansion«:

»Vi åbnede ikke så mange butikker i 2014. Vi ville gerne have åbnet flere, men vi arbejder hårdt på at åbne flere i det nye år. Vi har ambitioner om at blive større, end vi er i dag,« sige Finn Tang og tilføjer, at Lidl »ikke bare vil åbne butikker for at gøre det«.

Men hvis der skal være plads til alle discountkæderne, må andre lade livet, og det bliver ifølge Henning Bahr og Flemming Birch døgnkioskerne.

Pix-netto

»Nærbutikker, kiosker og tankstationer får det svært. Når man ser historisk på det, har der i mange mindre byer ligget en købmand, men han ligger der ikke mere. Til gengæld ligger der en Fakta. Den udrensning i hele kiosksektoren er ikke færdig. Så der er masser af plads at vokse på for discount-butikkerne,« fastslår Flemming Birch.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere