Del : SMS
Berlingske Business

»Whatever it fucking takes«

26BUSPix-Jesper-Buch.jpg
Overskrift
Jesper Buch, iværksætter og investor
 

Svar på Jonathan Løws indlæg »I Løvens Hule eller Løvens Gab« torsdag 22. oktober 2015.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når jeg læser en gang pladder i avisen, så reagerer jeg normalt ved at ryste på hovedet, men synes nu alligevel, at jeg denne gang bør reagere, da der med Jonathan Løws debatindlæg om Danmarks Radios programserie om iværksætteri, »Løvens Hule«, er tale om et personligt angreb, men også imod iværksætteri generelt.

Løw argumenterer i artiklen for, at DR med programmet fejlagtigt understøtter fortællingen om, at kun hårdtarbejdende 70 timers iværksættere er gode iværksættere. En fortælling, der efter Løws overbevisning »sender seerne direkte i løvens gab i stedet for løvens hule – i retning af to af nutidens og fremtidens største sygdomme og dræbere: Stress og depression«.

19busPix-Jonathan Løw.jpg

Dermed mener Løw, at programmets titel »Løvens Hule« er meget mere farlig, end den antyder. Han indleder således sin artikel med at fortælle, at ordet »hule« for ham er enslydende med noget »hyggeligt og trygt«, og noget »vi som børn bygger og leger i«. En ordlyd, der står i skærende kontrast til Løws egen oplevelse af at gå ned med stress og depression som konsekvens af et hårdt iværksætterliv.

Først og fremmest synes jeg ikke, at der er noget hyggeligt over en løvehule, og dernæst »leger« man ikke i iværksætteri. Iværksætteri er benhårdt og kynisk af den simple grund, at hvis man ikke performer, så har man et problem. Man har et problem over for sine kunder, sine leverandører, sine konkurrenter, sin bank og sin familie – jeg er ked af at sige det, men det er de hårde fakta. Hvis man som iværksætter ønsker at minimere risikoen for at have et problem og minimere risikoen for konkurs, ja, så skal man bruge tid i sin virksomhed og oftest megen tid.

13BUSvaekst-side-13.jpg

Faktisk kender jeg ikke til ret mange succesfulde iværksætterhistorier, hvor stifteren melder ud, at han kun har brugt en 37 timers arbejdsuge under hele forløbet. Det kan da godt være, at man kan trække et eksempel ud eller to, men det er absolut mere undtagelsen end reglen.

Jeg har de seneste ti år arbejdet med rigtigt mange startups, og det er tydeligt, at de hold af stiftere, som lever og ånder for virksomheden, og de stiftere, som prioriterer deres virksomhed højest, er de virksomheder, som performer bedst.

(FILES) The Apple logo is seen in this September 11, 2012 file p

Det er faktum ... længere er den ikke. Man kan så diskutere, om det er rigtigt eller forkert, at man som »hardcore 70 timers arbejdsuge-iværksætter helt ind til benet« prioriterer rigtigt i forhold til familie og venner, men det er nu engang måden, man bygger en potentiel milliardforretning op. Iværksætteri findes i flere former, og man behøver jo nødvendigvis ikke at bygge en milliardforretning, men Jonathan Løw kunne jo gå ud og spørge ti kioskejere, ti SMV-startups og ti børsnoterede virksomhedsejere, hvor mange timer de arbejder om ugen.

Pix-tlp

Stress er forfærdeligt for dem, der bliver ramt, men det har nu intet at gøre med, hvor mange timer man arbejder. Jeg personligt opererer med to former for »stress«. Positiv stress og negativ stress. Positiv stress er, når man har ekstremt mange ansvarsområder, opgaver, e-mails, telefonopkald, en flok unger derhjemme og en kone, som er lidt halvknotten over aldrig at se dig. Men du kan håndtere alle opgaver. Det er et spørgsmål om, hvor mange timer – og hvilken energi – du ligger i det. Negativ stress kommer, hvis du har opgaver, som du ikke ved, hvordan du skal løse. Jeg synes personligt, det er noget pladder at blande arbejdstimer og stress sammen.

Løw beskriver det i artiklen som noget negativt, at »det skabte julelys i flere investorers øjne«, da iværksættere fortalte, at de arbejder i døgndrift og dårligt har tid til at spise eller sove.

07BUSjanus-krarup.jpg

Ja, jeg får sgu julelys i øjnene, når jeg hører en iværksætter stå med et kæmpesmil og fortælle, at han har overnattet på en sofa på kontoret de seneste to år, fordi han bare brænder for at bygge sin virksomhed op. Jeg sov selv på en Coca-Cola-sponsoreret luftmadras på Vestergade i Aarhus de første to år af Just-Eats levetid. Jeg var lykkelig og havde det fantastisk sjovt.

For at en iværksætter sætter sig selv de bedste vilkår for en fremtidig succes, personligt såvel som for virksomheden, skal der i mine øjne en uddannelse til, og det er jo netop det, jeg pointerer i programmet over for et par unge hvalpe, der overvejer at springe fra uddannelsen for at komme i gang.

06BUSChristian-Oeyraboe.jpg

Det er vigtigt at have grundpillerne fastsat.

Det er ikke en dans på roser at være iværksætter. Det er ikke en 37 timers arbejdsuge. Og du går ikke ned med stress, hvis du sørger for, at din organisation kan håndtere de områder, som du ikke selv kan finde ud af. Jeg kan love dig, at du vil elske det, dig selv, dine partnere, og så får du en fantastisk rejse i medgang og modgang.

Bare du altid tænker: »Whatever it fucking takes«.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere