Berlingske Business
11:24Største stigning i britisk detailsalg i fire måneder

Vi tror, vi innoverer, men vi gør, som vi plejer

284519087.jpg

Serie. Lever du i et kulturelt parallelunivers?

Velkommen til Ghetto Danmark. Nu tænker du nok 2200 Mjølner­parken, 5240 Vollsmose eller 8220 Gellerupparken. Men det er steder som 2750 Lautrupparken, 8260 Viby J og 1098 Esplanaden, jeg tænker på. Ghetto er så negativt ladet – men så »kulturelle paralleluniverser« da.

Det er universer, hvor det er normalt at have mere end 50 pct. af sin tid allokeret til møder. Universer, hvor kodestandarder skal overholdes – også selv om de er fra en svunden tid. Universer, hvor vi taler om innovation som middel til overlevelse, samtidig med at vi opretholder en status quo, som effektivt forhindrer innovation. Fordi vi har så svært ved at give slip på det, der for ganske nylig var best practice, men nu er god latin – det vil sige et levn fra fortiden.

27BUSUlla-Brockenhuus-Sch#2.jpg

Ligesom diversitet er centralt for at undgå ghettodannelse, er diversitet også en afgørende faktor for en virksomheds udsyn og evne til at anskue muligheder og trusler fra flere vinkler. Her døjer vi i ghettoerne med, at vi helst ansætter mennesker, der ligner os selv mest muligt. Det er en helt almindelig menneskelig egenskab at føle sig mest tryg ved mennesker, der ligner os selv. Så selvfølgelig gør vi sådan, medmindre vi er meget bevidste om, at det vil gavne os at gøre noget andet.

Betyder det noget, eller er det noget hippiesnak, der bare handler om tolerance og den slags humanist BS? Det betyder noget. Fraværet af diversitet betyder, at vi gør tingene, som vi plejer. Det betyder, at vi ikke får tilstrækkelig energi, udsyn og inspiration til at se på os selv udefra. Og det giver et falsk selvbillede. Det er en af grundene til, at vi tror, vi arbejder med innovation, når vi reelt gør helt, som vi plejer. Det er ikke tilfældigt, at der er opstået et nyt begreb til at dække digitalisering med rod i ghettoen: Taliban IT.

Lidt selvransagelse – spørg dig selv: Hvornår er jeg sidst blevet virkelig over­rasket på arbejde? Hvis det er længe siden – så er der plads til forbedring. »Innovation eller snarlig død«. Det er den barske realitet.

firmaer

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen