Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Vi begraver hinanden i bullshit

18BUSjargon-113138.jpg
Smarte ord og titler skaber sjældent værdi for nogen. Prøv at gøre det hele lidt mere enkelt, lyder det gode råd fra skribenten. Foto: Iris

Media. Små ord er svære, fordi de tydeligt fortæller, hvad vi mener. Måske er det derfor, de bliver skjult bag varm luft.

I den særlige amerikanske logik er det sjældent, at noget er fint nok i sig selv: For at sælge en almindelig pose havregryn, skal den for eksempel være både lokal, gammeldaws og produceret på en familieejet virksomhed. Og en vingård er ikke bare et sted, man fremstiller vin – næh, den er »autentisk indrettet« i fransk middel­alder­stil.

Jeg har tilbragt sommeren i Trumps eget land, hvor jeg har grinet af tre år gamle middelalderslotte. Det var også herovre, Harry G. Frankfurt skrev sit fine essay »On Bullshit« i 1986. Han beskrev, hvordan bullshit ikke handler om sandt og falsk – for fakta er fuldstændigt ligegyldige for bullshitteren: »Bullshit er uundgåeligt, når omstændighederne kræver, at nogen taler uden at vide, hvad han taler om.«

Men sandheden er, at vi 20 år efter er godt med på bullshit-fronten i Danmark. Vi begraver faktisk hinanden i det – og bruger tid og energi på at lytte til, formulere og afkode det.

For når vi taler bullshit, bliver det alt for svært at forstå, hvad det egentlig er, vi mener. Ofte virker det, som om de store ord ikke bare mudrer meningen – men træder i stedet for det egentlige indhold. Hvor troværdigt er det at sige, at vi skal handle troværdigt? Hvor autentisk er en vingård, der giver sig ud for at være noget andet, end den er?

LG

Ordener hænger man på idioter, skrev Heiberg. I dag sørger idioterne selv for at smykke sig med branchejargon og anden varm luft. Og jo mere nyt og spændende et emne, jo mere vrøvl skal man høre på.

Tag for eksempel tidens modeord »disruption«. Et begreb, der i dag er så skamredet, at dets betydning velsagtens er reduceret til at være en efterfølger til det lige så trætte »innovation« – tilsat en lokkende duft af Palo Alto og Silicon Valley. Netop derfor er begrebet gefundenes fressen for alskens lykkeriddere, der bruger det til at relancere gamle banaliteter som bane­brydende nyskabelser i alt fra konsulentpræsentationer til disruptionråd.

Et andet slemt eksempel er jobannoncer og jobtitler. Customer Success Director. Head of Innovation. Partner Growth Manager. For det meste er titlerne på engelsk, bortset fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der for et par måneder siden minsandten søgte en »disruptiker«.

Tilbage i 1960erne skrev reklamemanden Arthur Kurdner et fint lille vers om ord. Det slutter: »Når du ikke ved, hvad du mener, så brug store ord. De narrer ofte små mennesker.«

Men jeg har til dato ikke mødt nogen, som blev (varigt) imponerede af smarte buzzwords og lange engelske titler. De skaber jo ikke nogen værdi, og de færreste bliver dygtigere af at få en dummere titel.

Indrømmet: Som konsulent har jeg selv ævlet min andel. Man forsvinder ind i en branches eller virksomheds jargon, hvor tidens smarte begreb lige giver lidt bedre mening end det, man brugte i sidste uge. Men bullshit gør det sværere at forstå, hvad der bliver sagt, og er et udtryk for åndelig fattigdom.

Vil du også af med bullshit, kan du gøre to ting. For det første: Prøv selv at undgå jargon og store ord, der ikke gør noget nemmere at forstå (søg for eksempel at undgå ord, der ikke fandtes for ti år siden). Og for det andet: Tag rollen som barnet, der siger, at kejseren ikke har noget på: Sig fra, når folk omkring dig taler bullshit – især hvis det er mig!

105818201.jpg

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen