Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Velkommen til virkeligheden

105818201.jpg
Serie. Om at være rationel i en emotionel verden

Serie. Om at være rationel i en emotionel verden

Hvis du lever med en forestilling om, at verden er rationel og det bedste argument vinder, må jeg skuffe: 80 pct. af tiden kører vi på automatpilot, og gør det, vi plejer, også selv om det ikke er spor rationelt. Resten af tiden er vi momentvis rationelle, men først og fremmest underlagt vores emotionelle jeg og derfor mere eller mindre argumentresistente.

Kun når vi er gevinstfokuserede, lytter vi aktivt og velvilligt til argumenter.

Jeg kan varmt anbefale Morten Sehested Münsters indsigtsrige bog »Personlig indflydelse«. Den har hjulpet mig til at forstå almen mødelokaledynamik. Når du går ind i et mødelokale for i fællesskab at træffe en kvalificeret beslutning, vil du møde mennesker i mindst fire forskellige mentale tilstande:

En del vil være bekræftelsessøgende og have brug for at få bekræftet, at de hører til og de gør tingene godt. En del vil være frygtsomme og på vagt og fokuserede på ikke at komme i en forandringskrævende situation. En del vil være principfaste - det er dem, der har taget fejl og ikke kan rumme det. De vil insistere på, at de havde en slags ret - alligevel. Hvis du er heldig, er der en lille del af mødedeltagerne, der er gevinstfokuserede - det er dem, du kan opnå noget med - dem der gerne vil prøve. Tænk over det næste gang du går ind i et mødelokale for at træffe en kvalificeret beslutning: Hvor mange andre dagsordener er der reelt på mødet. Det handler ikke om løsning A eller løsning B, det handler om mennesker, der føler sig godt tilpas eller skidt tilpas.

18BUSjargon-113138.jpg

Hvis du ikke kender Rasmus Ankersen og hans pointer fra »Sult i paradis - et opgør med mageligheden« kan jeg lige ridse et par pointer op her: »Vi fejllæser succes og tror vi er dygtige, når vi er heldige«, »man skal turde bryde ned for at kunne bygge op«, »innovation kommer i højere grad ud af begrænsninger end ud af penge«. Faktisk går han så langt som til at sige at penge dræber innovation. Det er garanteret en fordel at have pengekassen i orden, når der udvikles selvkørende biler, robotter og rumteknologi. Men jeg er ikke sikker på, det er tilfældet, når vi arbejder med f.eks. udvikling af digitale serviceløsninger. Her tror jeg Ankersen har ret: Det er kombinationen af talent og begrænsninger, der skaber resultaterne.

Tænk f.eks. på de berømte danske dogmefilm. De var ikke båret at store budgetter.

Vi må finde modet, få ryddet op og minimeret det set-up og de processer, der understøtter den eksisterende forretningsmodel. Hvis vi skulle starte forfra, ville vi helt sikkert gøre det helt anderledes: Sandsynligvis er der ikke så meget at miste, som instinkterne fortæller os.

Lidt selvransagelse: Hvornår har du sidst ryddet op?

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen