Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Usund indkøbskultur tager livet af erhvervslivet

forbrugere
Arkivfoto. Til trods for, at vi konstant hører, ­at det primære konkurrencepara­meter i fremtiden er »at følge med udviklingen«, dvæler danske virksomheder stadig ved forældet infrastruktur og usund indkøbskultur. Foto:

Synspunkt

Artiklen fortsætter under annoncen

Til trods for, at vi konstant hører, ­at det primære konkurrencepara­meter i fremtiden er »at følge med udviklingen«, dvæler danske virksomheder stadig ved forældet infrastruktur og usund indkøbskultur. Man tør ikke følge den digitale revolution, der allerede er i gang, og det vil bide dem selv i halen, når de store udenlandske giganter overtager markeder, som man end ikke kan forestille sig.

For nylig skrev flere medier, at kinesiske Alibaba planlægger at indtage det euro­pæiske marked, og skønt netgiganten hovedsageligt opererer i Asien, er værdien af handler gennem Alibaba større end handler gennem Amazon og eBay – sammenlagt. Det er denne slags nyheder, der forhåbentligt kan få dansk erhvervsliv til at genoverveje, om de nuværende indkøbsprocesser er noget, man gider at spilde tiden på.

Hos os i Agillic oplever vi, at flere store virksomheder inden for bl.a. telebranchen og finansverdenen har alt for langvarige indkøbsprocesser, så det kan tage dem år at implementere og rulle nye tiltag ud. De bruger alt for lang tid på at finde ud af, hvad de vil, og forsinker udviklingsprocessen, mens de bruger leverandørerne som sparringspartnere, inden de overhovedet ved, hvad de har brug for.

08BUSFinansraadets-aarsmoed.jpg

Her er det, jeg spørger mig selv: Hvornår indser dansk erhvervsliv, at det ikke er ved implementeringen af et produkt, men først når produktet er i fuldgyldig funktion, at det tilfører værdi til virksomheden? Der er hverken tid eller grund til at hvile på laurbærrene. Det er bare med at komme i gang og så justere og tilpasse undervejs.

Det er sørgeligt at se, hvordan dansk erhvervsliv graver sin egen grav. Man tænker i de samme historiske kasser, som man altid har tænkt i: Enkelte teknologier frem for hele forretningsløsninger, produkter fremfor services, og man glemmer kundernes helhedsoplevelse af brandet.

Kunderne kræver og fortjener en relevant og personlig oplevelse, og dét har de store udenlandske giganter forstået. Samtidig har de forstået at tilpasse sig og følge med den digitale revolution, hvor Cloud, Analytics, Mobile og IoT danner fundament for sikre og skalérbare software services. En ny æra inden for infrastruktur og kultur, der gør dem i stand til at gå ind i hvilken som helst business, de vil på meget kort tid.

Så kære erhvervsliv i Danmark: Det skal være slut med syge budrunder og spildt tid på gammeldags beslutningsprocesser, for de virksomheder, der har modet til at tænke agilt og træffe hurtige beslutninger, vinder i det lange løb – mens de, der sidder fast i de gamle, langsommelige indkøbsprocesser med regler fra oldtiden, bliver overhalet indenom.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Børsdebutanten Matas fortsætter i fin stil
For abonnenter LÆS MERE : Netbutikken Boozt.com puster Matas i nakken

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen