Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Turisme er godt, men ikke noget vi skal halse efter

turister
Arkivfoto. Foto:

Man kunne læse i Berlingske onsdag 14. juni, at vi går glip af milliarder af kroner, hvis vi ikke satser mere på turisme. Advarslen kommer fra Dansk Erhverv og følges op med et ønske om flere ressourcer til turismen af Socialdemokratiets turismeordfører, Rasmus Horn Langhoff.

Det hele skyldes en rapport fra World Economic Forum, der viser, at turismens vilkår i Danmark bliver værre sammenlignet med andre lande. Turismen er på vej frem i hele verden, og vi går altså glip af milliard­indtægter, hvis vi ikke politisk satser mere på netop den branche.

210042937.jpg

Men bare fordi noget vokser, er det ikke noget, vi skal løbe halsende efter. Vi kan med fordel stoppe op og overveje, om vi ikke får mere ud af at løbe i en anden retning. Det gør vi nok her, for turisme­erhvervene ligger hovedsageligt inden for lavproduktive erhverv som hotel- og restaurationsbranchen. Sammenlignet med f.eks. industrien skaber en turisme­arbejdsplads mindre end halvt så meget værdi.

Der er mange gode ting at sige om turismebranchen. Gennem turisme møder vi mennesker fra hele verden, og vi kommer steder hen, som giver os gode oplevelser. Det giver tiltrængt aktivitet i udkants­områderne, ligesom det er en branche, der­ i høj grad er med til at hjælp mennesker på kanten af arbejdsmarkedet i job.

Turismeerhvervene er jo faktisk allerede en solstrålehistorie i dansk økonomi. Hotel- og restaurationsbranchen er en af de brancher, der har haft størst vækst i beskæftigelsen de senere år. Men med en lav produktivitet er det faktisk også en af forklaringerne på, hvorfor beskæftigelsen samlet set kan blive ved med at stige meget, mens BNP-væksten forbliver på det jævne.

norwegian

Turismen er altså ikke en branche, vi skal satse særligt på som fremtidens erhverv, og vi skal ikke håbe på at blive en turisme­økonomi. Turismeøkonomier er sjældent særligt velstående – se f.eks. Grækenland. Vi skal fortsat være en videnøkonomi, da vi som samfund bliver mere velstående gennem højproduktive erhverv.

Selvfølgelig skal turisme have gode forhold og ikke holdes tilbage af unødige barrierer. Men det gælder for alle erhverv. Den helt store udfordring i dansk økonomi er, at vækstpotentialet er lavt pga. lav produktivitetsvækst uden udsigt til mærkbare forbedringer.

Vores politiske indsats og midler skal derfor øge produktiviteten bredt i alle erhverv og ikke satse på lavproduktive erhverv på bekostning af andre. Uanset om der er stigende efterspørgsel efter erhvervenes tjenester.

Kystbyggerier

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen