Berlingske Business

Trump vil præge den grønne agenda – derfor skal virksomheder vise vejen i 2017

FILES-US-MEXICO-WALL-TRUMP
Arkivfoto. »Med Donald Trump ved roret i USA vil det for mange politiske beslutninger betyde, at bæredygtighedsagendaen globalt set vil blive sat tilbage – eller i bedste fald blive på samme niveau som nu. Og der er ikke nogen tvivl om, at der vil blive udfordringer med at forhindre tilbagegang.« Foto:

Artiklen fortsætter under annoncen

Med Donald Trump ved roret i USA vil det for mange politiske beslutninger betyde, at bæredygtighedsagendaen globalt set vil blive sat tilbage – eller i bedste fald blive på samme niveau som nu. Og der er ikke nogen tvivl om, at der vil blive udfordringer med at forhindre tilbagegang.

Derfor tror jeg, at 2017, mere end nogen sinde, vil være året, hvor vi i de store virksomheder bliver nødt til at tage endnu mere ansvar for vores planet og faktisk tager skridtet videre i forhold til det, som politikerne har arbejdet på i mange år.

Det er de største virksomheder i verden, der skal vise, hvad en bæredygtig agenda kan gøre for vores samfund og påvirke vores verden til det bedre. Og det kan sagtens lade sig gøre, samtidig med vi udvikler virksomhederne og skaber arbejdspladser.

10BUSBAGSIDE-TOYOTA-174920.jpg
LÆS MERE : Når Trump truer

Her i landet er vi i gang med at gøre samfundet smart, eller skal vi sige intelligent? Der kommer hver dag nye installationer rundt om i landet, der koblet på Smart City. Vi ønsker byer som er sikrere, hyggeligere, mere levende, smartere og bæredygtige.

Det er nødvendigt med ambitioner og målsætninger, især når de nyeste tal viser, at vi i 2025 skal være otte milliarder mennesker på samme planet – og halvdelen vil bo i byerne, uden at vi får mere plads. Vi bliver heldigvis ældre og ældre, og vi vil også øge vores energiforbrug med tre pct.

Der er behov for, at vi udvikler byerne til denne virkelighed, og det stiller krav til os som virksomheder. Vi skal byde ind med digitale løsninger, der gør bylivet mere intelligent. Hvis ikke vi forbereder og investerer i det allerede nu, bliver livet i byerne ikke rart for os eller vores børn.

DI

Optimistisk mål

Hos vores naboer i Sverige har regeringen fastsat meget optimistiske, energibesparende mål. Og det er en løftestang for klimaet – både i verden og på arbejdsmarkedet. En halvering af energiforbruget på belysning inden 2020 er et ambitiøst, men også realistisk mål, der skaber afledte effekter, som næsten alle politikere elsker: Grønne arbejdspladser.

Hele 14 procent af verdens elektricitetsforbrug går til belysning, og det er kun, fordi 75 procent af verdens belysning er forældet. På det område har LED lys allerede sat skub i en udvikling, der kan bringe dette tal ned på halvdelen til gavn for kloden. Og den udvikling kan virksomhederne overføre til mange andre industrier og brancher. Vi har de tekniske muligheder til at skabe et bedre og mere bæredygtigt samfund. Men det kræver, at virksomheder tager deres rolle alvorligt og bakker op om dét, som politikerne verden over har arbejdet så hårdt på i mange år.

Billede

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen