Del : SMS
Berlingske Business

Tør nu øjnene Saxo Bank

saxo
De to stiftere af Saxo Bank - direktør Kim Fournais og direktør Lars Seier Christensen. Foto:

Saxo Bank skal have et imageskifte. Fra den frække iværksætterdreng i klassen til prominent medlem af det veletablerede erhvervsliv. Hvorfor?

Artiklen fortsætter under annoncen

Fordi Saxo Bank skal sælges på børsen inden for to til fem år, som den ene af de to Saxo Bank-stiftere, Kim Fournais, fortalte om i et stort interview i Berlingske Business Søndag. Mellem linjerne aner man en irritabel Saxo Bank-direktør, der er tvær over, at omgivelserne ikke sådan vupti reagerer, som han ønsker det. Sur og tvær over, at han og banken bliver skudt de gamle sager i skoene, sur over kritikerne og sur over, at medierne altid vælger de kritiske vinkler.

Det er forståeligt, at Kim Fournais vil have imaget ændret til det veletablerede og sikre aktiv på et tidspunkt, hvor der gøres forberedelser til at sælge hele eller dele af herligheden. Men sådan virker verden nu engang ikke, og spørgsmålet er, om Saxo Bank og stifterne er så forfulgte, som de ofte giver udtryk for.

Der er skrevet talrige jubelscener om Saxo Bank og faktisk også en hel bog om de to stiftere, Kim Fornais og Lars Seier Christensen. Og ja, stor respekt for den forretning, som de har banket op, og som har gjort værdipapirhandel til en billig råvare og dermed brudt det dyre handelsmonopol, som de etablerede banker sad på i årtier. Det giver selvfølgelig kritik hist og pist, og kunder som forsøger at spille på den kritik, hvis en investering er slået fejl. Det er nu engang spillets regler.

Saxo Bank har aggressivt – og dygtigt – kørt et image op om en iværksætterbank tilsat en politisk holdning. Har politik (og cykelsponsorat) så noget med Saxo Bank at gøre? Ja, da – det er en stor del af Saxo Banks identitetsgrundlag, brandet. Det kan man ikke feje til side, fordi man vil have omverdenen til at se på banken med de investorøjne, der om nogle år skal købe banken.

Måske Kim Fornais skulle tørre øjnene, glæde sig over succesen og erkende, at den er skabt på at være anderledes. Det ændrer en Saxo Privatbank eller en Facebook-side ikke meget på.

Det glædelige er, at to unge, energiske iværksættere er lykkedes med deres projekt – at blive milliardærer i Danmark, og det er vel også derfor, at Saxo Bank har haft og fortsat har hovedkontor i landet. Det er ikke så tosset at drive forretning ud fra Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere