Berlingske Business
LIVE
14:04 Deutsche Post spår rekordstor julehandel

Tag til Kina og lær om smarte, grønne byer

fggg
Arkivfoto. Foto: Uffe Weng  

Synspunkt. Gør verden grønnere og sæt mål for Internet of Things.

Internet of Things er for real og ikke bare et buzzord. Det er de over 200 smart­cities i Kina lærerige eksempler på. Og med et nyt, lynhurtigt netværk i Danmark har vi alle muligheder for at udvikle fremtidens IoT-løsninger og gå forrest med den grønne omstilling. Men de klare mål mangler.

Forestil dig, du cruiser gennem Københavns små gader, imens du læser denne klumme på førersædet.

Jeg kører forbi dig. Vores selvkørende biler er udstyret med sensorer, der giver helt ny viden om trafikken, så de lærer af hinandens fejl og forhindrer uheld. Når de selvkørende ting er lige om hjørnet – desværre ikke bogstavelig talt endnu – skyldes det bl.a., at sensorer er blevet mindre, hurtigere og billigere.

Faktisk er prisen mere end halveret de sidste ti år. Samtidig er det blevet 20 gange billigere at downloade data ifølge en ny rapport fra Boston Consulting Group. IoT er altså med rette et af tidens populære begreber – også herhjemme.

pix-TDC-paletten

Byerne er her

Bilerne må vi vente på lidt endnu. Men byerne er her! De smarte byer.

I Kina i hvert fald, hvor der allerede er over 200 såkaldte »smart cities«. Altså byer, udstyret med sensorer, der indsamler oplysninger om alt fra folks bevægelser til luftkvaliteten.

Kineserne har især set fidusen i smarte energivenlige løsninger, som mindsker forurening. Når indbyggerne i Yinchuan smider deres slikpapir i skraldespanden, bliver affaldet automatisk komprimeret af solstråler. Og skraldemanden kommer først, når affaldsbeholderen via sine sensorer fortæller ham, at den skal tømmes.

Afgående COO i TDC Peter Trier Schleidt,

1.000 gange hurtigere net

Danmark er på vej. For få uger siden lancerede TDC i samarbejde med Huawei et forsøg med 5G og op til 1.000 gange hurtigere net.

Næste skridt er udrulning af fremtidens netværk, som gør det muligt lynhurtigt at forbinde ting på kryds og tværs og ind i fremtiden.

På flere områder er vi allerede godt i gang herhjemme. København, der sigter mod at være CO2-neutral i 2025, installerer f.eks. lygtepæle med sensorer, så lyset hele tiden matcher behovet. Sensorerne opfanger mængden af trafik, luftforurening, støj og vejrforhold. Og med disse data kan ingeniører beslutte, hvilke lys der bedst sænker omkostningerne og CO2-udslippet. Ingen dum idé, når gadelygter tegner sig for omkring seks procent af verdens udledning af CO2.

pix-TDC-bygning

Sæt mål for IoT

Ifølge Boston Consulting Group har danske virksomheder kun leveret en procent produktivitetsforbedring over fem år.

Men hvis vi arbejder med åbne økosystemer på tværs af industrier, skaber det helt nye åbninger for, at vi i Danmark udvikler fremtidens teknologier. Det giver Huaweis nye såkaldte XLabs-forskningsplatform eksempelvis mulighed for ved at bringe operatører, teknologiudviklere og industrier sammen, såsom bilbranchen og landbruget. Dermed får vores små og mellemstore virksomheder en gylden chance for at hoppe med på udviklingen til gavn for hele Danmark.

Viljen er der hos virksomhederne, og EU-kommissionen har flere gange udpeget danskerne som Europas mest it-venlige folk. Men Danmark mangler en klar strategi og konkrete mål for, hvad vi vil opnå med IoT. Regeringsgrundlaget er fyldt med gode intentioner. Nu skal de ud at leve.

US-IT-APPLE-NEWS-FEED

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen