Berlingske Business
LIVE
14:26 Rejse- og fritidsaktier er terrorramt i surt marked

Synspunkt. Hvorfor vil Danmark ikke være med til international tvistløsning?

264409757.jpg
Virksomheder, der opererer i mere end ét land, oplever ofte, at de uforvarende havner i hundeslagsmål mellem to lande om, hvor virksomheden skal betale selskabsskat. Nationalstaterne kæmper i stigende grad om det samme skatteprovenu – i nulsumspillet om selskabers beskatning.

Virksomheder, der opererer i mere end ét land, oplever ofte, at de uforvarende havner i hundeslagsmål mellem to lande om, hvor virksomheden skal betale selskabsskat. Nationalstaterne kæmper i stigende grad om det samme skatteprovenu – i nulsumspillet om selskabers beskatning.

Hvis vi taler om veludviklede EU- eller OECD-lande, er det for virksomheden ofte ret underordnet, om den betaler skat i det ene eller andet land. Og under alle omstændigheder er det vigtigere for virksomhederne, at de ikke havner i den usikre situation, hvor man risikerer dobbeltbeskatning, hvor man ikke ved, hvor skatten skal betales, og hvor det oveni i årevis skal fremgå af regnskaberne, at man er involveret i en verserende skattesag.

Der bliver flere og flere af disse sager i Danmark og internationalt. Derfor savner erhvervslivet en mulighed for at kunne tvinge landene til at blive enige om, hvor beskatningsretten skal ligge. Så staternes kamp om provenuet ikke går ud over virksomhederne.

SLOVAKIA-EU-POLITICS-FINANCE -

På to fronter er denne mulighed nu endelig dukket op. Både i EU og OECD ligger der konkrete initiativer på bordet, som skal sikre at landene, hvis de ikke bliver enige om fordelingen af beskatningen inden for en kort årrække, tvinges til at nå en aftale via voldgift. Det mest vidtgående er EUs initiativ, som Danmark heldigvis har tilsluttet sig. Dermed dækkes ca. 70 pct. af de skattesager vores virksomheder er involveret i. OECD-initiativet er knapt så vidtgående, men dækker flere lande. Det er frivilligt om man vil tilslutte sig voldgifts­delen, og uforståeligt nok har Danmark i modsætning til 25 andre lande valgt at stå udenfor.

Baggrunden for dette skadelige fravalg er uklar. Af de 25 lande er 16 EU-lande – bl.a. Sverige og Finland – som allerede er dækket ind via EU-aftalen. Af de resterende lande ville det være ekstremt vigtigt for det brede danske erhvervsliv, hvis man havde mulighed for voldgift med store lande som Japan, Australien og Canada. 20 pct. af de tvistsager, som danske virksomheder er i, vedrører OECD-lande udenfor EU. Hvis Danmark tilslutter sig OECDs voldgift, vil man således have dækket 90 pct. af alle virksomhedernes internationale skattesager og dermed reelt sikret, at det ikke er en hæmmende faktor.

Danske Rederier, DI, Dansk Erhverv og Dansk Byggeri opfordrer derfor politikerne til at fokusere på de store fordele for danske virksomheder og også knytte os til det multilaterale instrument (MLI) i OECD, der vedrører voldgift.

Crystal globe with pile of coins on grunge world map

Af Jacob K. Clasen, underdirektør i Danske Rederier, Kent Damsgaard, vice­direktør i Dansk Industri, Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri, og Jacob Ravn, skattepolitisk chef i Dansk Erhverv

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen