Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Synspunkt. HK i modangreb på DI: Det er virksomhederne, der trænger til reformer

kent-damsgaard
Arkivfoto. I Berlingske Business mandag kunne man læse Dansk Industris vicedirektør, Kent Damsgaard, slå til lyd for fortsatte reformer og udvikling af arbejdsmarkedet. Foto:

Virksomhederne bør ændre på den manglende lyst til at tage elever og uddanne den arbejdskraft, der er brug for.

I Berlingske Business mandag kunne man læse Dansk Industris vicedirektør, Kent Damsgaard, slå til lyd for fortsatte reformer og udvikling af arbejdsmarkedet. Han taler også for et behov for »ægte tryghed«.

Så langt er vi enige. Men hvor det lader til, at han interesserer sig mest for de reformer, som andre – det vil sige politikerne i Folketinget – skal sørge for, vil jeg foreslå, ­at han vender blikket indad.

Han anfører blandt andet, at en tredjedel af virksomhederne oplever problemer med at rekruttere de medarbejdere, de skal bruge for at vokse sig større. Her er der åbenlyst brug for reformer, for mangel på kvalificeret arbejdskraft har ingen gavn af. Men det, der skal reformeres, er virksomhedernes manglende lyst til at tage elever og dermed uddanne den arbejdskraft, som de selv har brug for.

AE-rådet har dokumenteret, at siden krisen er manglen på praktikpladser vokset. Siden 2013 er antallet af elever på hoved­forløbet, der hverken har skolepraktikplads eller plads i en virksomhed, steget med over 30 procent. Samlet set havde kun 27 procent af de private virksomheder med faglært personale med mindst fire ansatte lærlinge i begyndelsen af 2015.

Problemstillingen er efterhånden 30 år gammel, så når virksomhederne endnu ikke har rykket på det, er der tale om mangel på rettidig omhu.

KENT

Det siger sig selv, at hvis man som virksomhed ikke tager ansvar og er med til at uddanne de unge i nutiden, så vil erhvervslivet mangle arbejdskraft i fremtiden.

Det bliver også fremført, at hver gang 10.000 personer ekstra kommer fra såkaldt passiv forsørgelse i job, frigives der over tre milliarder kroner.

DI har endda i sin 2025-plan skrevet: »Vi vil have flere af dem, der i dag er på offentlig forsørgelse, i job.«

Fin idé. Så meget desto større grund til, at virksomhederne ansætter flere af de lønmodtagere, der mangler et arbejde. Det gælder også ansættelse af flere fleksjobbere, mennesker med diagnoser, arbejdsløse over 55 år og andre, der kan have svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

Kent Damsgaard skriver også, at hvis vi skal skabe nye arbejdspladser og ny velstand, skal vi hele tiden dygtiggøre os og trimme konkurrenceevnen.

Jeg er enig og vil i den forbindelse foreslå, at Dansk Industri selv tænker det ind i de overenskomstforhandlinger, vi netop nu er i gang med på industriens område. HK/Privat har op til forhandlingerne foreslået, at medarbejderne skal have langt bedre muligheder for at opkvalificere sig, end de har i dag.

DI

Det er både til gavn for virksomhedernes bundlinje og den enkeltes »ægte tryghed« at man som lønmodtager kan opkvalificere sig i takt med virksomhedens behov og arbejdsmarkedets udvikling.

I dag er de faktiske forhold i jernindustrien desværre sådan, at mange HKere af forskellige arbejdsmæssige årsager ikke kommer af sted på uddannelse. Det kommer der ingen ny velstand ud af, så lad os gå sammen om reformer, der giver ægte forbedringer for lønmodtagere og arbejds­givere.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

06BUSNybyggeri-af-parcelhus.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen