Del : SMS
Berlingske Business

Starbucks som alternativ bank

US-FORUM-DAVOS-STARBUCKS
Arkivfoto. A New York City police officer enjoys a large drink outside a Starbucks near the site of the World Economic Forum in New York 31 January, 2002. Foto:

Hvis du troede, at Starbucks især er kendt for god kaffe, kan du godt begynde at justere dit indtryk af kaffegiganten fra Seattle. Starbucks er nemlig også den 20. største bank i USA målt på indlån, idet kæden tilbyder et loyalitetskort, som kunderne sætter penge ind på.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det fungerer både som betalingsmiddel og som rabatkort – og så har det altså givet Starbucks mulighed for at snige sig ind på bankernes traditionelle domæne. Næsten en tredjedel af Starbucks’ salg betales med kundekort, og talrige kunder har det fint med at lade sparepenge stå på kortet.

Og det er ikke kun kaffehuse, der prøver at snuppe markedsandele fra bankerne. Herhjemme er Coop jo eksempelvis godt på vej ind i bankdrift.

Starbuck

Den, der ejer kunden, har fat i den lange ende, hedder det sig. Og en aktør som Coop står selvsagt stærkt med en medlemskreds på hele 1,4 million danskere.

♦Meget tyder ganske vist på, at Coop har svært ved at udnytte potentialet, som vi fortæller om andetsteds her i Business. Men efterhånden, som teknologien udvikler sig, har virksomheder med kæmpestore kundebaser særlige muligheder for at tage konkurrencen op med bankerne.

Teleselskabernes nye Paii-betalingsløsning er et andet eksempel, og det er sandsynligt, at flere herhjemme er på vej til at udfordre bankerne på dele af pengeforretningerne.

Den stærkeste konkurrence kan dog nok forventes fra uventet kant. Overraskelsesangreb er oppe i tiden, og det tog for eksempel kun IT-virksomheden Apple syv år at blive verdens største leverandør af musik.

Nu har Google så introduceret et hævekort til sin Google Wallet, som er en elektronisk tegnebog til blandt andet mobiltelefoner. Den konkurrent er bankerne selvfølgelig nødt til at holde skarpt øje med.

Coop Banks adm. direktør Allan Nørholm

Den største risiko for bankerne er måske, at de bliver reduceret til nogen, der mest opererer ude i baglokalet og dermed sidder på en mindre del af værdikæden.

Men i værste fald risikerer bankerne at få endnu hårdere bank, hvis de ikke evner at holde de nye konkurrenter på afstand. Spændende at se, hvordan det vil udvikle sig.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere