Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Sportificering: Rigtige iværksættere er ikke ironmen

23BUSJernmand-183205.jpg
Ægte iværksætteri er så hårdt arbejde, at det er alt andet end en tilværelse med tid og overskud til at til at træne til en ironman, skriver Magnus Kjøller. Modelfoto: Iris

Det giver resultater på bundlinjen at ansætte en topchef, der præsterer at løbe 42 kilometer i rap.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det afspejler sig direkte i aktiekurserne, hvis han samtidig dyrker crossfit. Har han gennemført en ironman, er lykken gjort.

Det er i hvert fald den opfattelse, man får, hvis man tror erhvervsmedierne, der selv har gjort det til en sport at sprede historien om den fitness-fanatiske og succesfulde virksomhedsleder.

Jeg skal ikke kunne vurdere, om det ikke skulle være sandt nogen steder, om end det virker usandsynligt, at sportskompetencer i dag skulle sige noget om din forretnings­evner, ligesom golf næppe gjorde det dengang, det var et statussymbol i erhvervslivet. Det, jeg kan sige med sikkerhed, er, at de dygtigste iværksættere, jeg har mødt, ikke har haft tid til at træne op til et maraton eller til at gå tidligt for at kunne nå til holdtræning i Fitness.dk klokken 18.45.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

iværksætteri

Hvis ikke de er lænket til en kontorstol og skriver koder til langt ud på natten, så er de konstant ude for at sikre salg eller finansiel opbakning til deres virksomhed.

Det øjeblik, en virksomhed måler sine ledere på andet end de resultater, de opnår, ja, så er man allerede ét åndedræt tættere på virksomhedens sidste.

Og der er god grund til at gå op i historien om sportificeringen af erhvervslivet. For det forvrider virkeligheden. Det skaber en illusion om, hvad det vil sige, at være dygtig og professionel, og det har som resultat, at tusindvis af unge mennesker tror, at det at zigzagge mellem træningscenteret og CBS kaster sig noget af sig.

13BUS99168216-131517.jpg

Jeg har personligt oplevet alt for mange gå ind i tilværelsen som iværksætter med ideen om, at hvis man er succesfuld på det, omgangskredsen måler en på, bliver man også en succesfuld iværksætter. Men efter måneder, hvor anerkendelsen, de lækre babes og den dyre sportsvogn udebliver, knækker de nakken på det kæmpe arbejde, der ligger foran dem.

Men iværksætteri er alt andet end fitness-stjerner og glamour. Det er hårdt arbejde. Det er til tider fuldkommen social isolation fra omverden. Det er årevis med manglende anerkendelse. Og det er alt andet end en tilværelse, hvor man har tid og overskud til at træne op til en ironman.

Crowdfunding MATE

Det betyder ikke, at iværksætteri ikke er arbejdet værd: Det er det i høj grad. Men det betyder, at medierne har et ansvar for at fortælle et sandfærdigt billede af, hvad en dygtig forretningsmand er.

Så lad os sige det som det er. Rigtige iværksættere er ikke ironmen: De har travlt med at arbejde.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen