Del : SMS
Berlingske Business

Sociale medier på arbejdet? Ja tak!

sociale
Virksomhedsledere bør bruge de sociale medier aktivt i virksomhedens interaktion med omverdenen og sørge for at aktivere så mange medarbejdere som muligt. Det er nødvendigt at droppe alle forbud mod at bruge sociale medier i arbejdstiden, mener Thomas Honoré, der er koncernchef i Columbus.

Vil du have mere produktive og engagerede medarbejdere, skal du pakke restriktionerne på de sociale medier ned.

Artiklen fortsætter under annoncen

I forbindelse med et netværksmøde blandt en række ledere forleden drejede diskussionen sig ind på anvendelsen af sociale medier på arbejdspladsen, og jeg befandt mig pludselig i en meget spændende og ophedet debat, da en direktør fra et mindre IT-selskab tog ordet og proklamerede »at i hans virksomhed var det fyringsgrund at være på Facebook i arbejdstiden«.

Like

Argumentet var, at Facebook er et privat socialt netværk, og at det derfor ingen steder har hjemme på arbejdspladsen. Derudover er det en tidsrøver, der medfører, at medarbejderens produktivitet falder. Den pågældende direktør mente derimod, at LinkedIn er mere relevant for arbejdet, og derfor er det ok at bruge begrænset tid på dette sociale netværk i arbejdstiden.

Der kommer hele tiden nye sociale platforme til, og man er typisk aktiv på flere forskellige sociale medier. For at tage udgangspunkt i mig selv er jeg til stede på Facebook, LinkedIn, Lync, Twitter, Instagram, Yammer, Skype, Viber, Snapchat og WhatsApp.

22BBMBirgitte Henrichsen-#4.jpg

Jeg anvender typisk LinkedIn og Skype forretningsmæssigt, hvor jeg holder mig orienteret om konkurrenter, finans- og virksomhedsnyheder, forretningstrends, og hvor jeg kommunikerer og holder mit netværk vedlige. Yammer er min virksomheds interne sociale medie, hvor medarbejdere deler viden om projekter, teknologier, metoder, kunder og arbejder i globale tværfaglige projekter. Facebook, Instagram, Viber, Snapchat og WhatsApp bruger jeg primært til private formål og til at følge med i, hvad venner og familie foretager sig.

BOSNIA/

Jeg er i virkeligheden en ret gennemsnitlig social mediebruger, men jeg må samtidig konstatere, at grænserne for, hvornår jeg bruger de forskellige sociale medier, bliver mere og mere flydende. Twitter er et godt eksempel på, hvordan grænserne udviskes, og jeg kan hverken kategorisere min anvendelse af Twitter som forretning eller privat, da det i sandhed er begge dele, og jeg lytter med på lige dele private, som forretningsmæssige kanaler på Twitter. Jeg får meget brugbar viden gennem netværket, og min anvendelse af Twitter tangerer en nyhedskanal à la DR eller Huffington Post.

Sociale medier handler også om kommunikation med (potentielle) medarbejdere, aktionærer, kunder, nyhedsmedier, netværk og om at dele viden, visioner samt holdninger. Det er vigtigt for mig som virksomhedsleder at være til stede på relevante sociale medier og promovere min virksomhed og vores holdninger. Jeg forventer også, at vores medarbejdere er med til at sprede, like og dele gode nyheder om Columbus igennem deres sociale medier.

Hvordan kommer vi til at arbejde i fremtiden?. Regus i Københav

Så for mig er sociale medier en integreret del af mit daglige virke og én måde, hvorpå jeg holder mig orienteret og deler viden med verden. Jeg er altid online og tilgængelig og hopper ind og ud af alle sociale medier for at holde mig opdateret. Det er blevet til én stor smeltedigel, hvilket også er virkeligheden for mange medarbejdere. Grænserne mellem arbejde og fritid er flydende, og virksomhederne vinder dermed på den konto.

Selv om jeg forstår min meddirektørs argumenter om, at Facebook burde forbydes på arbejdspladsen, må jeg erklære mig uenig.

For det første tror jeg ikke på forbud, men derimod på frihed under ansvar. Hvis medarbejderne bruger for meget tid på Facebook eller øvrige medier og derved ikke får udført arbejdet eller når målene, er det en ledelsesopgave at stoppe overforbruget på samme måde, som når man i gamle dage havde en medarbejder, der talte for meget privat i telefonen.

Det skal selvfølgelig ikke accepteres. For det andet er det fuldstændig umuligt at afgrænse brugen af sociale medier, da de også teknologisk smelter sammen og konvergerer på vores smartphones. Facebook og LinkedIn bliver til e-mail og Outlook bliver til chat og nyhedsservice. Det er en kamp, der ikke kan vindes.

Et forbud mod sociale medier inden for virksomhedens vægge er utopi og skaber et billede af virksomhedsledere, der ikke følger med tiden.

Anvendelsen af sociale medier vil kun vokse, og grænserne mellem arbejdstid og fritid vil blive total udvisket. Mit råd til virksomhedsledere er at omfavne udviklingen og bruge de sociale medier aktivt i virksomhedens interaktion med omverdenen og sørge for at aktivere så mange medarbejdere som muligt. På den måde bliver virksomhedens ringe i vandet flere og større, hvilket skaber mere forretning.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere