Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Snart vil alle være »out of office«

01BUSkontor-135353.jpg
Inden længe vil vi have vores kontor med os, uanset hvor vi befinder os, og hvor vi er på vej hen. Arkivfoto: Fethi Belaid/AFP

Kronik. Er dit kontor væk efter sommerferien? »På arbejde« vil snart ikke længere være et sted, men noget man gør – mobilitet og nye teknologier vil drive forandringen.

I øjeblikket er der meget fokus på regeringens omdiskuterede Disrup­tionråd og erstatningen af mennesker med robotter til at løse arbejdsopgaver. Der er dog ingen tvivl om, at den massive forvandling af det traditionelle kontorlandskab og arbejdspladsen med skriveborde i løbet af de kommende år vil være en af de største omvæltninger i mange danskeres hverdag. Men det rækker videre end det – hele vores forståelse af, hvad arbejde er, er i opbrud.

Hvad vil et fremtidigt job egentlig indebære for de børn, der begynder i skole i dag?

Med al sandsynlighed vil en stor del af fremtidens arbejdsmarked nemlig ikke være baseret på det traditionelle arbejdsgiver/arbejdstagerforhold, men i stedet foregå mellem et forbundet netværk af freelancere eller ejere, som sælger deres varer og tjenester til brugere og kunder gennem en digital markedsplads/platform.

19BUSAnton-Noergaard-adm-di.jpg

Dette sker som et direkte resultat af udbredelsen af mobile enheder og apps. Vi ser det allerede i stor stil med platforme som Airbnb, Uber og Freelancer.com. Herhjemme har vi Vigo, som Rema 1000 står bag, hvor man kan få andre til at købe sine dagligvarer for sig.

Turen til og fra arbejde vil også blive forandret markant. Boston Consulting Group forudsiger eksempelvis, at stigningen i selvkørende biler og delebiler vil reducere udgifterne forbundet med at køre i bil med 20-40 procent og nedbringe den gennemsnitlige rejsetid med 40 procent over de kommende 10-20 år. Pludselig vil propfyldte og tidskrævende pendlerture ikke længere være et problem, og i takt med, at bilen fortsætter sin udvikling mod en avanceret computer på hjul, bliver den i stigende grad også et produktivt arbejdrum i sig selv. Det er også derfor, vi ser øget samarbejde mellem bilfabrikanter og televirksomheder som det nyligt indgåede partnerskab mellem BMW, Audi og Mercedes-Benz med Ericsson, Huawei, Intel, Nokia og Qualcomm om at sætte fart på udviklingen af 5G, som er nødvendig for selvkørende biler.

10BUS549471331-111649.jpg

Forældet koncept

Der er dog også en stor chance for, at arbejde, forstået som et bestemt sted som vi pendler til og fra hver dag, vil være et forældet koncept, længe inden vores biler begynder at kunne køre selv. Vi bevæger os allerede mod en udviskning af grænserne mellem arbejde og privatliv, hvor arbejde bliver noget man gør og ikke et sted, man tager hen.

Samtidig ser vi også en voldsom stigning i det, der på engelsk kaldes »co-working« – en slags kontorhoteller for selvstændige og iværksættere, som mødes for at sparre og arbejde sammen om nye projekter. Disse kontorer er den fysiske manifestation af nutidens dynamiske arbejdsmarked og et tydeligt tegn på generation Ys lyst til at udforske deres indre iværksætter.

Frem­tidens kontor er formentlig slet ikke et kontor, når det kommer til stykket. Dyre kvadratmeter i centrum med lukkede døre til omverdenen vil langsomt, men sikkert blive et levn fra fortiden og en undtagelse, mens det at være »out of office« vil være den nye norm.

Ligesom platformsøkonomien og selvkørende biler ikke virker uden de rette løsninger, fungerer nye kontorhoteller, mobile arbejdspladser og andre nye arbejdsformer også kun med den rette intelligente teknologi. I takt med at arbejdsstyrken i stigende grad arbejder mobilt, skal de også være i stand til at tage hele deres »kontor« med sig på farten.

22BUSTerma-Grenaa5-191645.jpg

Alt samlet ét sted

Derfor arbejder vi i HP og resten af branchen på at udvikle produkter og løsninger, der tager den traditionelle PC-baserede skrivebords­oplevelse og gøre den mere mobil, hvor der også er taget hensyn til virksomhedernes administration og sikkerhed. Dette ses bl.a. tydeligt i den store bølge af hybridprodukter – 2-i-1 og sågar 3-i-1-produkter, der dækker over computere, der både kan bruges som pc, tablet og telefon. Denne type af produkter bliver i disse år målrettet erhvervslivet og vil med deres alsidighed hjælpe mobile medarbejdere med at være produktive og forbundet til resten af organisationen, uanset om de er på kontoret eller på farten.

Mobilitet begyndte hos forbrugerne, men vi vil opleve den største forskel, når det for alvor vinder indpas i vores virksomheder og arbejdsliv. Derfor er det heller ikke nogen overraskelse, at tre ud af fire IT-ansvarlige siger, at mobilitet vil have en større indflydelse på deres forretning end internettet.

Vi er allerede godt i gang med at forandre de analoge arbejdsgange, der ikke har ændret sig i årtier, for at blive mere effek­tive, og inden længe vil de mobile teknologier også fundamentalt transfomere det, vi forstår ved at arbejde.

561644926.jpg

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen