Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Selvfølgelig skal kommunen skifte bank

Danske Bank med regnskab
ARKIVFOTO. Foto:

Synspunkt

Der er på mange måder langt fra Pilestræde i København til en provinsby i Jylland, og selv om Danmark er et lille land, kan det nogle gange opleves, som om vi lever i to forskellige verdener.

Som når Berlingskes opinionsredaktør, Claus Skovhus, i en klumme torsdag 27. april kalder Hedensteds borgmester for hyklerisk, fordi byrådet har afbrudt samarbejdet med Danske Bank, efter at bankgiganten valgte at lukke sin sidste filial i kommunen. Hedensted burde ifølge Claus Skovhus alene gå efter den billigste finansielle service fremfor at »agere på følelser og lave kortsigtet stemmefiskeri«.

Det virker desværre, som om hverken Berlingske eller Danske Bank har forstået den bevægelse, der er i gang i Danmark uden for de helt store byer, for set med lokale briller giver byrådets mening rigtigt god mening.

kosborg

00ernes strukturreformer og finanskrisen var hård ved mange mindre byer og lærte os, at man skal passe på sit lokalsamfund. Man skal ikke undervurdere betydningen af, om der i et område er butikker, skoler, børne­haver, idrætsklubber og vigtigst af alt arbejdspladser. Går det først ned ad bakke, kan det gå rigtigt stærkt, så boliger falder i værdi eller i værste fald bliver usælgelige.

Til gengæld er det ikke nogen naturlov, at udviklingen kun skal foregå i landets største byer. Og det er det, man har forstået i Hedensted. Her er ingen store byer, men til gengæld 31 velfungerende lokalsamfund, og kommunen har i adskillige år arbejdet med en bevidst strategi for, hvordan man skaber liv, engagement og udvikling i hvert af disse områder. Måske er det derfor, Hedensted har landets laveste arbejdsløshed?

Gode velfungerende lokalsamfund er helt afgørende for, om folk vælger at bosætte sig, betale skat og dermed sikrer velfærd for både ung og gammel. Udviklingen kommer ikke af sig selv, og for en landkommune som Hedensted er lokal sammenhængskraft langt vigtigere for en fortsat positiv udvikling end en marginal gevinst på bankforretningen.

Det er en gammel læresætning, at det kan være dyrt at købe for billigt, og for Hedensteds vedkommende bliver det hurtigt dyrt, hvis man vælger samarbejdspartnere alene ud fra prisen, og ikke ud fra hvem der tjener kommunens interesser på lang sigt. Set i det lys har Hedensted Kommune handlet både klogt og rationelt.

Fredag: Danske Bank

Når Danske Bank lukker sin sidste filial i Hedensted, modarbejder den hele kommunens strategiske arbejde for lokal sammenhængskraft. Og det kan vist kun kaldes dårligt købmandskab, når Danske Bank agerer så uvidende i forhold til sin kunde, Hedensted Kommune, som det her er tilfældet.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen